Xbox 360 rozpoczyna rywalizację z Wii
Microsoft mógłby sprzedawać konsolę Xbox 360 w cenie 199 dolarów, jednak firma nie szykuje w najbliższym czasie żadnych obniżek. To najlepszy dowód na to, że koncern świetnie wykorzystał fakt, iż jego produkt zadebiutował o rok wcześniej, niż konsola Sony PlayStation 3.
Początkowo producenci konsoli sprzedają swoje urządzenia ze sporą stratą licząc na zyski ze sprzedaży gier. Gdy już urządzenie odpowiednio się rozpowszechni, koszty produkcji spadną, sama konsola również zaczyna przynosić zysk. Opóźnianie przez Sony daty premiery PS3 dało Microsoftowi sporą przewagę. Obecnie koncern Gatesa jest już na tyle pewien swego, że za przeciwnika zaczął uważać Wii firmy Nintendo.
Na rynku konsoli najnowszej generacji obecne są trzy urządzenia: Wii, PlayStation 3 oraz Xbox 360. Wii to typowa konsola, najtańsza ze wszystkich trzech wspomnianych urządzeń. Od chwili premiery zdobywa ona coraz większą liczbę klientów i od paru miesięcy Nintendo zdecydowanie przewodzi w rankingach sprzedaży. Co prawda wciąż największą liczbę sprzedanych konsoli najnowszej generacji ma na swoim koncie Microsoft (miał on rok przewagi także nad Wii), ale coraz więcej analityków sugeruje, że wkrótce liderem będzie Wii.
Z kolei PlayStation 3 i Xbox 360 to drogie i bardzo wydajne urządzenia multimedialne. Skierowane są one do bardziej wymagających klientów i od samego początku walka o rynek konsoli miała toczyć się pomiędzy nimi. Sony miało jednak od początku sporo kłopotów. Firma kilkukrotnie przesuwała datę premiery swojego urządzenia, była krytykowana przez twórców gier, który zwracali uwagę, że zastosowany w konsoli procesor Cell jest bardzo trudny do oprogramowania, w końcu nie potrafiła zaspokoić popytu na swoje urządzenie i klienci nie byli w stanie kupić PS3. Wszystko to spowodowało że, jak się wydaje, PS3 nie stanowi obecnie zagrożenia dla Xboksa 360.
Microsoft postanowił więc rozpocząć rywalizację z Wii. Jeśli tego nie zrobimy, to pozostaniemy w tym samym miejscu, w którym jesteśmy od czasów pierwszej wersji Xboksa – będziemy mieli 25 milionów klientów. A my chcemy mieć ich 90 milionów – powiedział Peter Moore, wiceprezes Microsoftu ds. marketingu.
Microsoft planuje więc korektę strategii marketingowej. Xbox 360 ma być reklamowana również jako konsola dla dzieci, a programiści mają stworzyć więcej gier dla najmłodszych. Nie chcę, by Xbox był uważany tylko za maszynę dla największych fanów gier – stwierdził Albert Penello, odpowiedzialny za marketing Xboksa.
Specjaliści Microsoftu chwalą jednocześnie strategię Nintendo. Gdy mama kupuje dziecku Wii za 250 dolarów, to uważa, że konsola tak naprawdę jest warta 300 USD. Nintendo wykonało świetną robotę – mówi David Huffort, z działu zajmującego się Xboksem.
Jego zdaniem granicą, poniżej której konsola będzie sprzedawała się świetnie jest 199 dolarów. Obecnie jednak Microsoft nie widzi potrzeby obniżania ceny swojego urządzenia. Najdroższa wersja Xboksa 360 kosztuje 479 USD i nie ma najmniejszych problemów z jej sprzedażą. Dopóki sytuacja się nie zmieni Microsoft będzie kusił klientów nowymi dodatkami rozszerzającymi funkcjonalność konsoli i nowym tytułami gier. Na obniżkę ceny urządzenia musimy jeszcze poczekać.
Komentarze (0)