Dyski mają swoje zegary biologiczne

| Zdrowie/uroda
warrenski, CC

Krążki międzykręgowe (dyski) mają 24-godzinne zegary biologiczne. Stan zapalny zaburza ich działanie.

Jak wyjaśniają naukowcy, podstawowymi przyczynami degeneracji krążków i bólu pleców są starzenie i stan zapalny. Zespół z Uniwersytetu w Manchesterze wykazał, że oba zjawiska prowadzą do zaburzenia zegara biologicznego. Brytyjczycy podkreślają, że dobrą ochroną dla zegarów biologicznych jest regenerujący sen. Wg nich, pomóc może także unikanie nocnych zmian i praca w regularnych godzinach. Dodatkowo okazuje się, że przeciwbólowe niesteroidowe leki przeciwzapalne mogą być skuteczniejsze, jeśli podczas ich zażywania weźmie się pod uwagę rytmy okołodobowe.

Wiadomo od lat, że w konsekwencji cyklu czuwania i spoczynku rano jesteśmy o ok. 2 cm wyżsi niż w porze kładzenia się spać. Odkrycie zegarów biologicznych w dyskach może po raz pierwszy wyjaśnić rytmiczną fizjologię kręgosłupa - podkreśla dr Qing-Jun Meng.

Dbanie o zegar biologiczny może się przydać w zarządzaniu leczeniem lub opóźnieniu początku bólu pleców. Bazując na naszych wynikach, mamy nadzieję, że by zapewnić skuteczniejsze rozwiązanie, będziemy kiedyś w stanie połączyć niesteroidowe leki przeciwzapalne z substancjami obierającymi na cel zegar.

Dwudziestoczterogodzinny zegar biologiczny ujawniono w tkance krążków transgenicznych myszy i w ludzkich próbkach. Autorzy publikacji z Annals of the Rheumatic Diseases śledzili białko zegara za pomocą bioluminescencyjnych markerów (ich błyski odpowiadały aktywności zegara dysku). Stan zapalny zaburza działanie zegara, ale leczenie pozwala odwrócić to zjawisko.

Nasze badanie pokazuje, że jeśli z komórek krążka międzykręgowego myszy usunie się zegar biologiczny, w ciągu 6 miesięcy stan zapalny stanie się bardzo widoczny, a dysk będzie cieńszy o 20-30%. W ciągu 12 miesięcy odkryliśmy [zaś] dowody włóknienia, pogrubienia i bliznowacenia tkanki łącznej, a więc częstych objawów ludzkiej degeneracji dysków - opowiada prof. Judith Hoyland.

Przyspieszone starzenie w bezzegarowym modelu wskazuje na to, że sprawny zegar może pomóc w spowolnieniu starzenia kręgosłupa i odroczeniu jego chorób.

Brytyjczycy cieszą się ze znalezienia w tkance dysku aż 607 rytmicznych genów. Wiele z nich bierze udział w szlakach kluczowych dla zdrowia krążków.

krążek międzykręgowy dysk zegar biologiczny degeneracja Qing-Jun Meng Judith Hoyland