Promieniotwórcze cegły i awokado

| Ciekawostki
Jaanus Silla (j_silla), CC

By pomóc ludziom umieścić informacje o radioaktywności w szerszym, znanym kontekście, ekipa Roberta Hayesa z Uniwersytetu Stanowego Północnej Karoliny zmierzyła promieniowanie obiektów codziennego użytku.

Zrobiliśmy to badanie, bo zrozumienie, ile promieniowania pochodzi ze zwykłych obiektów/produktów znajdujących się w każdym domu, pomaga interpretować odczyty w kontekście - umieszcza je w [jakiejś] perspektywie. Jeśli ludzie wiedzą, czym jest promieniowanie śladowe, pomaga to uniknąć paniki.

Naukowcy posłużyli się licznikiem Geigera, by zmierzyć promieniowanie gamma w domach w Karolinie Północnej. Pomiary wyrażano w mikrogrejach na godzinę (μGy/h).

Okazało się, że promieniowanie awokado wynosiło 0,16 μGy/h, nieco mniej niż w przypadku emitujących 0,17 μGy/h bananów. Autorzy raportu z pisma Health Physics ustalili, że promieniowanie gamma cegieł wynosiło 0,15 μGy/h, zaś czujników dymu z izotopem ameryku było identyczne jak dla awokado - 0,16 μGy/h. Dla porównania, promieniowanie naturalnej rudy uranu to aż 1,57 μGy/h.

Jeśli zaskoczyło cię, że awokado emituje promieniowanie gamma, nie panikuj. Bezpieczne poziomy [dla osób wykonujących zawody ryzyka] to 50.000 μGy rocznie. Poziomy, o których mówimy w gospodarstwach domowych, są [więc] bardzo niskie.

promieniowanie gamma produkty gospodarstwo domowe cegły awokado banan Robert Hayes