Resweratrol hamuje namnażanie pokswirusów

| Medycyna
Jefferyâ„¢, CC

Resweratrol, polifenol występujący głównie w skórkach winogron, ale także w orzeszkach ziemnych, morwie i czarnej porzeczce, hamuje namnażanie przynajmniej 2 pokswirusów (do pokswirusów należy m.in. wirus ospy prawdziwej).

Nasze badania wykazały, że wysokie stężenia resweratrolu - wyższe od wszystkich występujących w naturalnych produktach - hamują namnażanie pokswirusów w ludzkich komórkach - podkreśla dr Shuai Cao z Uniwersytetu Stanowego Kansas (KSU).

Resweratrol da się syntetyzować chemicznie albo ekstrahować z owoców. Nasze badanie może być odskocznią do wykorzystania tego polifenolu w leczeniu uzupełniającym chorób wirusowych [...] - uważa Anil Pant.

Naukowcy dodawali różne stężenia resweratrolu do hodowli ludzkich komórek zakażonych wirusem ospy krowiej, in. krowianki (ang. vaccinia virus, VV).

W pełni wirulentne VV wykorzystywano w szczepionce na ospę prawdziwą, dlatego jak tłumaczy Cao, VV są dobrym modelem działania wirusów i nie stanowią przy tym zagrożenia.

Okazało się, że hodowle z wysokimi stężeniami resweratrolu nie dopuszczały do replikacji VV na wczesnych etapach zakażenia. Przez to wirus nie mógł się rozprzestrzeniać.

By pokswirus mógł zainfekować gospodarza, najpierw musi się dostać do komórki i przygotować wiele kopii własnego genomu. [Tymczasem] nasze studium pokazało, że resweratrol nie dopuszcza, by VV utworzył kopie swojego DNA [...] - wyjaśnia Pant.

Zespół z KSU nawiązał później współpracę z Centrum Zwalczania i Zapobiegania Chorobom (CDC). Razem naukowcy prowadzili eksperymenty z wirusem ospy małpiej. Resweratrol wpływał na niego tak samo jak na VV, co sugeruje, że z dużym prawdopodobieństwem polifenol hamuje także pozostałe pokswirusy.

Mimo że wirus ospy prawdziwej został eradykowany, kilka innych pokswirusów nadal stwarza problemy medyczne. Wiele z nich powoduje straty - ekonomiczne bądź zdrowotne - ale niewykluczone, że VV przyda się tu ponownie [...].

resweratrol pokswirusy wirus ospy krowiej wirus krowianki VV namnażanie Shuai Cao Anil Pant