Drożdżaki stanowiące fizjologiczną mikroflorę skóry człowieka mogą pogarszać nieswoiste zapalenia jelit

6 marca 2019, 06:15

Malassezia restricta, grzyb powszechnie wykrywany w ludzkich mieszkach włosowych, rezyduje także w przewodzie pokarmowym, gdzie może pogarszać nieswoiste zapalenia jelit, np. chorobę Leśniowskiego-Crohna (ChLC).

Zespół złamanego serca może zaczynać się w mózgu

5 marca 2019, 12:49

Obraz kliniczny zespołu złamanego serca, który fachowo jest nazywany zespołem takotsubo (TTS), przypomina ostry zespół wieńcowy. Choć pojawiają się np. ból w klatce piersiowej czy symptomy obrzęku płuc, nie ma on podłoża miażdżycowego. Jego dokładna przyczyna nie jest znana, ale po ostatnich badaniach naukowcy ze Szwajcarii uważają, że spory wkład mają tu zmiany w mózgu.

„Londyński pacjent”, drugi w historii przypadek remisji wirusa HIV-1

5 marca 2019, 10:35

W dzisiejszym numerze Nature zostanie opisany przypadek drugiej w historii remisji HIV-1. Część naukowców sądzi, że z organizmu „londyńskiego pacjenta” wirus został całkowicie usunięty. Byłby to drugi tego typu przypadek po „berlińskim pacjencie”, którego wyleczono z HIV przed 12 laty.

Wiadomo, co pewne bakterie z jamy ustnej robią, że rak jelita grubego staje się bardziej agresywny

4 marca 2019, 14:01

Ustalono, w jaki sposób bakterie Fusobacterium nucleatum, które powodują próchnicę, przyspieszają wzrost raka jelita grubego.

Mobilna biodrukarka do leczenia ran

4 marca 2019, 13:20

W Wake Forest Institute for Regenerative Medicine (WFIRM) powstał mobilny system biodrukowania skóry, dzięki któremu można nadrukować dwuwarstwową skórę bezpośrednio na ranę.

Wysokotłuszczowa dieta przekłada się na pogrubienie błony komórek śródbłonka

1 marca 2019, 16:12

Lipoproteina niskiej gęstości (LDL), główny transporter cholesterolu z wątroby do innych narządów, oraz utlenione lipoproteiny o niskiej gęstości (ang. oxidised low density lipoproteins, oxLDL) powodują pogrubienie oraz podwyższone napięcie błony w komórkach śródbłonka. Zmiany poziomu LDL i oxLDL we krwi pod wpływem wysokotłuszczowej diety zaburzają integralność śródbłonka i zapoczątkowują procesy związane z miażdżycą.

Szczepionka na raka szyjki macicy dobrze sprawdza się na myszach

1 marca 2019, 13:03

Raka przełyku można spowolnić blokując dwa szlaki sygnałowe

28 lutego 2019, 13:22

Zablokowanie dwóch szlaków molekularnych przesyłających sygnały w komórkach nowotworowych może powstrzymać rozwój raka przełyku, wynika z badań przeprowadzonych na Case Western Reserve University. Dzięki zaawansowanym analizom komputerowym i genetycznym komórek guza udało się zidentyfikować kluczowe szlaki sygnałowe

Niezwykłe półidentyczne bliźnięta z Australii

28 lutego 2019, 12:33

Naukowcy z Australii opisali 2. znany przypadek bliźniąt (dziewczynki i chłopca) seskwizygotycznych, pośrednich między bliźniętami mono- i dizygotycznymi, które mają wspólny zestaw genów po matce i różne zestawy genów po ojcu. Jest to skutek zapłodnienia jaja przez dwa plemniki i losowego odrzucenia jednego kompletu genów w trakcie podziału.

Najmniejszy chłopiec, jakiemu udało się dotąd przeżyć, opuścił szpital w Tokio

27 lutego 2019, 12:23

Z Keio University Hospital w Tokio wypisano chłopca, którego waga urodzeniowa wynosiła zaledwie 268 gramów. Dziecko przyszło na świat w sierpniu w wyniku cesarskiego cięcia. Stało się to w 24. tygodniu ciąży.