Zdjęcie profilowe zależne od kultury
Wybór zdjęcia do profilu na portalu społecznościowym zależy nie tylko od osobistych preferencji, ale i od nieuświadamianych różnic kulturowych.
Wcześniejsze badania wykazywały, że kultura wpływa na doświadczanie świata i przetwarzanie informacji. W kulturze Zachodu ludzie myślą o sobie w kategoriach indywidualizmu - jak o niezależnych bytach - natomiast w kulturze Wschodu kładzie się nacisk na kolektywizm i powiązania między jednostkami. Patrząc na scenę czy malując obraz, na Zachodzie bardziej skupiamy się na centralnych obiektach czy twarzy, natomiast Azjaci przywiązują dużą wagę również do kontekstu, np. widoku za osobą.
Dr Denise Park z Uniwersytetu Teksańskiego w Dallas i dr Chih-Mao Huang z University of Illinois chciały sprawdzić, czy opisane wzorce znajdują swój wyraz także w cyberprzestrzeni. Przyjrzały się zdjęciom profilowym ponad 500 aktywnych użytkowników Facebooka z USA i wschodniej Azji - Hongkongu, Singapuru oraz Tajwanu. Panie psycholog zauważyły, że najważniejszym elementem fotografii Amerykanów częściej były twarze, podczas gdy zdjęcia Azjatów "degradowały" twarz, obejmując więcej cech tła. W porównaniu do osób z Azji, mieszkańcy USA wykazywali większą intensywność uśmiechu.
Wpływy kulturowe na autoprezentację online mogą się zmieniać z czasem i po przeprowadzce w inne miejsce. Na przykładzie jednej z próbek Park i Huang zademonstrowały bowiem, że Amerykanie studiujący na Tajwanie i Tajwańczycy uczący się w USA dostosowują swoje zdjęcia profilowe do preferencji kraju gospodarzy.
W tym miejscu warto przypomnieć badania dr. Takahiko Masudy z University of Alberta i innych, którzy przed 5 laty udowodnili, że kultura jest kluczem do interpretacji emocji i wyrazu twarzy. Jeśli standardem jest kontrolowanie uczuć, jak np. w Japonii, uwaga rozmówców skupia się na oczach. W kulturach otwarcie wyrażających emocje, czyli w kulturach zachodnich, za najważniejszy punkt twarzy uchodzą usta. Przekłada się to np. na emotikony wykorzystywane przy pisaniu maili czy SMS-ów. W USA smutek wyraża znak :( lub :-(, a zadowolenie, szczęście :) albo :-). W Kraju Kwitnącej Wiśni emotikony wyrażające wymienione uczucia wyglądają zgoła inaczej... Radość to (^_^), a smutek (;_;).
Komentarze (0)