Astronomia/fizyka

NASA potwierdza: niemożliwe jest możliwe

wczoraj, 16:13

NASA pośrednio potwierdziła, że „niemożliwy” relatywistyczny silnik elektromagnetyczny EmDrive ma prawo działać. Jeśli eksperci Agencji nie popełnili błędu to możemy być świadkami znacznego przełomu na polu badania i wykorzystania przestrzeni kosmicznej. Eksperci NASA przetestowali bowiem silnik podobny do EmDrive i uznali, że wytwarza on ciąg.

Technologia

Dell liczy na wzrost sprzedaży serwerów

wczoraj, 14:13

Przedstawiciele Della mają nadzieję, że w przyszłym roku wzrośnie sprzedaż serwerów. Ma to być spowodowane końcem rozszerzonego wsparcia dla systemu Windows Server 2003.

Medycyna

Trochę hydrożelu, szczypta detergentu i przezroczysta mysz gotowa

wczoraj, 13:18

Amerykańskim naukowcom udało się uzyskać przezroczyste narządy, a nawet całe organizmy. Dotąd było to możliwe wyłącznie w odniesieniu do mózgów czy embrionów. Nowa technika powinna pomóc w obrazowaniu i badaniu połączeń między komórkami, drobnych struktur komórkowych czy interakcji mózg-ciało. Autorzy artykułu z pisma Cell wspominają też o dokładniejszych diagnozach oraz monitorowaniu chorób.

Astronomia/fizyka

Wiemy, co trafi na Marsa w roku 2020

wczoraj, 13:04

NASA zdecydowała, jakie instrumenty naukowe trafią na pokład nowego marsjańskiego łazika. Na potrzeby misji Mars 2020 wybrano 7 spośród 58 instrumentów zaproponowanych przez naukowców i inżynierów z całego świata. Propozycji było dwukrotnie więcej niż dla wcześniejszych łazików, co świadczy o niezwykłym zainteresowaniu eksploracją Czerwonej Planety.

Ciekawostki

Mężczyźni przebrani za małpy mają straszyć małpy

wczoraj, 12:14

Władze Delhi wynajęły 40 mężczyzn, którzy mają się przebierać za langury hulmany i wydawać charakterystyczne dla nich dźwięki, by odstraszać makaki od budynków parlamentu i rządu.

Bezpieczenstwo IT

Pół roku atakowali sieć Tor

wczoraj, 11:28

Przedstawiciele Tor Project ostrzegli, że nieznani sprawcy mogli zdobyć przynajmniej część informacji pozwalających na zidentyfikowanie użytkowników sieci Tor. Na początku lipca odkryto i zlikwidowano atak na Tor. Wiadomo, że trwał on od końca stycznia. Atakujący uruchomili rutery, przez które przechodził ruch i go nadzorowali. Rutery te zostały już odłączone, a Tor Projekt wprowadził poprawki do kodu, by uniemożliwić przeprowadzenie takiego ataku w przyszłości.

więcej informacji

Artykuły

Jagoda Dobrucka
Niezwykła Zomia

W kilku górskich dialektach Azji słowo zo oznacza odległy, mia - ludzi.  Zomia to nazwa nadana transgranicznemu obszarowi  skupiającemu miliony ludzi żyjących poza kontrolą swoich państw, ich organów i prawa stanowionego. Rzeczywistość tych ludzi w istocie jest bardzo odległa od naszej

Anna Brończyk-Puzoń

Zmysł słodkości

Wywiad

Skąd się bierze empatia?

Braku empatii nie można uznać za dysfunkcję w sensie indywidualnym. Jednak niektóre formy braku empatii prowadzą do retorsji społecznych; dobrym przykładem są psychopatyczni przestępcy, którzy trafiają przed oblicze wymiaru sprawiedliwości. W innych przypadkach braku empatii możemy mówić o sukcesach, czy wybitnych osiągnięciach. Wynalazcy, czy ludzie sukcesu mogą przynosić korzyści innym, jednak codzienne kontakty z takimi osobami mogą być źródłem dyskomfortu dla najbliższego otoczenia.

Polecane książki

Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa

Ludzki mózg jest bezpośrednią przyczyną okrucieństwa w historii społeczeństw. Simon Baron-Cohen, autor fascynującej Teorii zła, która 5 maja ukazała się na rynku nakładem wydawnictwa Smak Słowa, nie ma co do tego wątpliwości. Na kartach kontrowersyjnej książki odnajdziemy poparte psychologicznie rozważania nad genezą wojennych okrucieństw oraz dowody, jak zaburzenia empatii doprowadziły do aktów terroryzmu.