Udało się stworzyć jeden z pierwszych nadprzewodników topologicznych

Astronomia/fizyka | wczoraj, 15:20

Naukowcy z Chalmers University of Technology poinformowali, że są jednym z pierwszych, którym udało się stworzyć materiał zdolny do przechowywania fermionów Majorany. Fermiony Majorany mogą być stabilnymi elementami komputera kwantowego. Problem z nimi jest taki, że pojawiają się w bardzo specyficznych okolicznościach.

StethoMe - e-stetoskop z Poznania

Medycyna | wczoraj, 14:58

StethoMe to pozbawiony liry (górnego elementu przewodu kończącego się słuchawkami) elektroniczny stetoskop zintegrowany z termometrem. Powstał dzięki naukowcom z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - dr Honoracie Hafke-Dys i dr. Jędrzejowi Kocińskiemu - oraz firmie zajmującej się oprogramowaniem. Działa w połączeniu z aplikacją mobilną, dzięki czemu pacjent może sam szybko przeprowadzić badanie osłuchowe płuc i serca i przesłać wyniki lekarzowi.

Złożony rytuał pogrzebowy z nabijaniem czaszek na pal

Humanistyka | wczoraj, 14:14

Podczas wykopalisk prowadzonych w latach 2009-11 na mezolitycznym stanowisku Kanaljorden w Motali w Szwecji w dawnym jeziorze odkryto pochówek ludzkich czaszek. Przed umieszczeniem na ułożonym w wodzie kamiennym "postumencie" 2 z nich nabito na pal. Archeologów zaskoczyło takie zachowanie u myśliwych-zbieraczy.

Wirusowe insuliny

Medycyna | wczoraj, 13:17

Naukowcy z Joslin Diabetes Center zidentyfikowali 4 wirusy, które wytwarzają działające na ludzkie komórki insulinopodobne hormony.

Współczesne akumulatory można ładować nawet pięciokrotnie szybciej

Technologia | wczoraj, 12:55

Naukowcy z Warwick University opracowali technologię bezpośredniego, precyzyjnego pomiaru wewnętrznej temperatury akumulatorów litowo-jonowych oraz potencjału ich elektrod. Dzięki niej odkryli, że obecne akumulatory mogą być bezpiecznie ładowane pięciokrotnie szybciej niż obecnie

Wrażliwość płazów na śmiertelną chytrydiomykozę zależy od mikrobiomu skóry

Nauki przyrodnicze | wczoraj, 12:14

Wrażliwość płazów na grzybicę wywoływaną przez Batrachochytrium dendrobatidis (Bd) zależy od bakterii żyjących na ich skórze.

Coraz więcej dziur w produktach Microsoftu

Bezpieczenstwo IT | wczoraj, 11:58

Zdaniem firmy Avecto, liczba błędów związanych z bezpieczeństwem w produktach Microsoftu wzrosła w ostatnich latach ponaddwukrotnie. Od 2013 roku zwiększyła się ona o 111%. Specjaliści z Avecto przeanalizowali microsoftowy Security Update Guide i odkryli, że o ile jeszcze w roku 2013 koncern zajmował się 325 dziurami, to w 2017 liczba ta wzrosła do 685

Wkrótce rozpocznie 5000 dzień na Marsie. A miał pracować tylko 90 dni

Astronomia/fizyka | wczoraj, 08:12

W najbliższą niedzielę łazik Opportunity po raz 5000 doświadczy wschodu Słońca na Marsie. Marsjańska doba, zwana 'sol', trwa o 40 minut dłużej niż doba na Ziemi. Opportunity trafił na Czerwoną Planetę 25 stycznia 2004 roku, a jego misja miała trwać zaledwie 90 dób.

Bezigłowe urządzenie do samodzielnego pobierania krwi w domu

Medycyna | 19 lutego 2018, 17:38

Loop Medical, start-up związany z Politechniką Federalną w Lozannie, pracuje nad bezigłowym urządzeniem do samodzielnego pobierania krwi w domu. Firma właśnie podpisała umowę o partnerstwie z Cerba HealthCare. Dzięki temu unikatowy produkt ma zostać dopracowany i skomercjalizowany.

Trwa śledztwo ws. dziwnych objawów u pracowników ambasady USA w Hawanie

Ciekawostki | 19 lutego 2018, 14:12

Wciąż nie wiadomo, co spowodowało tajemnicze objawy u pracowników amerykańskiej ambasady w Hawanie. W pewnym momencie USA mówiły o przeprowadzeniu jakiegoś rodzaju ataku akustycznego na ambasadę. Kuba zaprzeczyła by taki atak przeprowadziła, a Amerykanie po bliższym przyjrzeniu się sprawie przestali oskarżać Kubańczyków.