Zielona herbata dobra także dla elektroniki

Technologia | 17 lutego 2017, 14:32

Australijscy naukowcy stworzyli elastyczne urządzenie do magazynowania energii z żelu polimerowego impregnowanego polifenolami zielonej herbaty.

Chińska policja prowadzi śledztwo w sprawie dania z pangolina

Ciekawostki | 17 lutego 2017, 13:34

Chińska policja prowadzi dochodzenie, czy na oficjalnym bankiecie nie podano krytycznie zagrożonych pangolinów. Impulsem do działania były posty z mediów społecznościowych.

System biometryczny do rozpoznawania twarzy lemurów

Nauki przyrodnicze | 17 lutego 2017, 13:03

Biometryczny system rozpoznawania twarzy można wykorzystać do identyfikacji narażonych na wyginięcie lemurów z dżungli Madagaskaru.

Microsoft stworzył... „inteligentną” pułapkę na owady

Technologia | 17 lutego 2017, 12:58

Nowoczesna technologia może znaleźć najbardziej zaskakujące zastosowania. W okolicach Houston sukcesem zakończył się test „inteligentnych” pułapek na komary, w które wpadały niemal wyłącznie owady należące do konkretnego gatunku.

Wzorując się na owadach zwiększyli wydajność turbin o 35%

Technologia | 17 lutego 2017, 11:47

Turbiny wiatrowe zapewniają 4% światowej energii. Jednak jej produkcja z wiatru nie jest tak prosta, jakby się mogło wydawać. Naukowcy z Sorbony stwierdzili, że wzorowanie się na owadach i stworzenie elastycznych turbin zwiększa ich efektywność o 35%.

Unikatowy dokument nt. Azteków badany w Polsce

Humanistyka | 17 lutego 2017, 07:17

Jest niepozorny. Liczy 80 wydłużonych kartek; formatem i objętością przypomina atlas samochodowy. To unikatowy fragment spisu ludności azteckiej z obszaru dzisiejszego Meksyku, który wykonano 500 lat temu. Dokument odkryto kilkanaście lat temu w... Bibliotece Jagiellońskiej UJ w Krakowie. Jego tłumaczenia i opracowania podjął się zespół pod kierunkiem dr Julii Madajczak z Wydziału Artes Liberales UW.

Adipocytom daleko do bycia 'pojemnikami' na tłuszcz

Medycyna | 16 lutego 2017, 14:11

Za pośrednictwem mikro-RNA komórki tłuszczowe (adipocyty) oddziałują na inne narządy, a naukowcy z Joslin Diabetes Center właśnie opisali umożliwiający to szlak.

Indie pobiły rosyjski rekord liczby jednorazowo wyniesionych satelitów

Astronomia/fizyka | 16 lutego 2017, 13:59

Indie pobiły właśnie rekord świata w liczbie satelitów wyniesionych jednorazowo w przestrzeń kosmiczną. Z kosmodromu w Sriharikota wystartowała rakieta, która dostarczyła na orbitę 104 satelity

Wysokie dawki witamin B zmniejszają objawy schizofrenii

Psychologia | 16 lutego 2017, 13:10

Metaanaliza badań z całego świata wykazała, że terapia dodana wysokimi dawkami witamin z grupy B, w tym B6, B8 i B12, pozwala skuteczniej niwelować objawy schizofrenii niż zastosowanie wyłącznie terapii standardowych.

Mechaniczny metamateriał przenosi siłę w jednym kierunku