Diamentowa planeta

| Astronomia/fizyka
NASA/JPL-Caltech

Najnowsze badania przeprowadzone przez Yale University sugerują, że znajdująca się stosunkowo niedaleko Ziemi planeta 55 Cancri e jest w dużej części zbudowana z diamentu. Po raz pierwszy obserwujemy skalisty świat, który z chemicznego punktu widzenia tak bardzo różni się od Ziemi - mówi Nikku Madhusudhan. Powierzchnia tej planety jest prawdopodobnie pokryta grafitem i diamentami - dodaje uczony.

Planeta 55 Cancri e to jedna z pięciu planet krążących wokół widzialnej gołym okiem gwiazdy 55 Cancri, położonej w gwiazdozbiorze Raka. Znajdująca się w odległości 40 lat świetlnych planeta ma średnicę dwukrotnie większą od Ziemi i jest od niej 8-krotnie cięższa. Okrąża swoją gwiazdę w zaledwie 18 godzin, a na jej powierzchni panuje temperatura około 2150 stopni Celsjusza. Po raz pierwszy zaobserwowano ją w ubiegłym roku. Po oszacowaniu jej średnicy i masy naukowcy wykorzystali modelowanie matematyczne do określenia najbardziej prawdopdobnego składu chemicznego planety. Diament może stanowić ponad 33% jej masy. Jego łączna waga jest zatem 3-krotnie większa niż waga Ziemi.

Naukowcy sądzą, że przed astronomami jest jeszcze wiele niezwykłych odkryć dotyczących budowy planet. Gwiazdy są proste - znając wiek i masę gwiazdy można określić jej skład i historię. Planety są znacznie bardziej skomplikowane - mówi David Spergel, profesor astronomii z Princeton University.

55 Cancri e planeta diament