Zaobserwowali zderzenie karłów

| Astronomia/fizyka
NASA

Jak informują specjaliści z Instytutu Nielsa Bohra, jedna z galaktyk satelickich Galaktyki Andromedy powstała w wyniku połączenia dwóch innych galaktyk. Odkrycie jest o tyle interesujące, że dotychczas nie zaobserwowano łączenia się galaktyk o tak małej masie jak Andromeda II.

Galaktyka Andromedy jest powiązana z ponad 20 mniejszymi galaktykami satelickimi. Uczeni postanowili przeanalizować ruch gwiazd w galaktyce karłowatej Andromeda II i dokonali zdumiewającego odkrycia. W galaktykach karłowatych gwiazdy poruszają się często po przypadkowych orbitach. Jednak w tej galaktyce znajduje się grupa gwiazd, które, w przeciwieństwie do całej reszty, poruszają się w sposób uporządkowany. Są one ułożone w niemal kompletny okrąg i krążą wokół centrum galaktyki - mówi Nicola C. Amorisco.

Andromeda II jest ponadstukrotnie mniejsza od Drogi Mlecznej. Wspomniany wyżej pierścień składa się ze starych gwiazd. Uczeni uważają, że doszło do kolizji dwóch galaktyk karłowatych a gwiazdy ułożone w pierścień to pozostałości jednej z nich.

Młody wszechświat składał się z wielkiej liczby małych galaktyk. Dochodziło między nimi do zderzeń, w wyniku których powstawały większe galaktyki. Rosły one coraz bardziej i obecnie to właśnie duże galaktyki wchłaniają te małe. Zderzenia pomiędzy małymi galaktykami są na tyle rzadkie, że Andromeda II jest jedynym znanym nam przykładem galaktyki karłowatej powstałej w wyniki zderzenia dwóch innych galaktyk.

Andromeda II Galaktyka Andromedy galaktyka karłowata