Pchla niespodzianka z dominikańskiego bursztynu

George Poinar Jr.

W bursztynie z pasma Cordillera Septentrional na Dominikanie zachowała się pchła sprzed 20-30 mln, która ze względu na zestaw nietypowych cech doczekała się własnego rodzaju Atopopsyllus (dosł. dziwna pchła).

Na łamach ostatniego numeru Journal of Medical Entomology opisał ją dr George Poinar Junior z Uniwersytetu Stanowego Oregonu (OSU).

Owad wyróżnia się 5-członowym głaszczkiem szczękowym (u pcheł ma on zwykle 4 człony), a także obecnością struktury przypominającej przysadkę odwłokową. U współczesnych pcheł przysadki występują u samic. To mnie zafascynowało, bo nasz okaz jest samcem [..].

Do występowania struktury nawiązuje drugi człon nazwy owada cionus (od gr. kion - wyrostek, filar).

Okaz z bursztynu wskazuje również na powiązania owadów i patogenów. W okolicach odbytu A. cionus odkryto dwa ich rodzaje: świdrowce i bakterie przypominające pałeczki dżumy. Nie możemy powiedzieć, że to pałeczki dżumy. Możemy jedynie stwierdzić, że ich morfologia przypomina Yersinia pestis.

Wiemy, że pchła [z Karaibów] była wektorem co najmniej 2 patogenów. [...] Ponieważ w bursztynie znaleziono włos gryzonia, mogły one obierać na cel gryzonie. To pokazuje prehistorię związku między wektorem, gospodarzem i patogenem.

Na bursztyn z pchłą natknęła się żona Poinara Roberta; miało to miejsce przed przenosinami obojga z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley na OSU. Naukowcy chcieliby znaleźć więcej próbek A. cionus.

Atopopsyllus cionus Dominikana bursztyn pchła George Poinar Junior