Centaur z pierścieniem

| Astronomia/fizyka
Eurocommuter

W Układzie Słonecznym znajduje się już sześć obiektów posiadających pierścienie. Najbardziej znanym i oczywistym z nich jest Saturn. Ponadto gaz i pył tworzą pierścienie wokół Jowisza, Urana i Neptuna. Piątym znanym obiektem jest największy z centaurów Chariklo. Centaury to niewielkie obiekty poruszające się wokól Słońca pomiędzy orbitami Jowisza i Neptuna. Są one czymś pośrednim pomiędzy planetoidami a kometami. Teraz specjaliści informują o istnieniu pierścienia wokół kolejnego centaura, Chirona.

W listopadzie 2011 roku naukowcy po raz pierwszy zauważyli coś, co mogło być pierścieniem Chirona. Przez kolejne lata trwały analizy i obserwacje, aż w końcu stwierdzono, że wszystko wskazuje na to, że Chiron posiada pierścień.

Jeszcze do niedawna sądzono, że tak małe obiekty nie mogą posiadać pierścienia, dlatego wielkim zaskoczeniem było odkrycie takiej struktury wokół Chariklo. Jeśli i Chiron ma pierścienie, to może oznaczać, że tego typu struktura jest znacznie bardziej rozpowszechniona, niż sądziliśmy - mówi Amanda Bosh z MIT-u.

Chiron centaur pierścień