Zsekwencjonowano najstarszy amerykański genom

| Humanistyka
National Human Genome Research Institute, PD

Amerykańscy naukowcy poinformowali o zsekwencjonowaniu genomu dziecka płci męskiej, które przed 12 600 laty zostało pochowane w Montanie. To najstarszy genom człowieka z Nowego Świata. Przedmioty znalezione przy ciele wskazują, że dziecko należało do kultury Clovis, istniejącej między 13 000 a 12 600 lat temu. Chłopiec w wieku 12-18 miesięcy został pochowany na północny wschód od miasta Livingston. To jedyne znane miejsce pochówku kultury Clovis. Wraz z nim pogrzebano 125 przedmiotów, z których niektóre mają wyraźnie charakter kultowy. Przedmioty oraz same ciało zostały pokryte sproszkowaną czerwoną ochrą.

Szkielet chłopca został odkryty w 1968 roku, jednak dopiero współczesna technologia pozwoliła na pozyskanie i przeanalizowanie jego genomu.

Analiza genomu wykazała, że przedstawiciele kultury Clovis są bezpośrednimi przodkami wielu współczesnych mieszkańców Ameryki, ale raczej wszystkim tych z Ameryki Środkowej i Południowej niż z Kanady. Naukowcy nie wiedzą obecnie, dlaczego tak się dzieje.

DNA chłopca wspiera teorię o azjatyckim pochodzeniu mieszkańców Ameryk. Odkrycie potwierdza ustną tradycję niektórych ludów zamieszkujących Ameryki. Zgodnie z nią ludy te są potomkami pierwszych ludzi, którzy przybyli do Nowego Świata.

Clovis genom DNA