Kuriozalna dyskusja o DNT

| Ciekawostki
jaxxon

Dyskusja na temat mechanizmu Do Not Track (DNT) przekroczyła granice absurdu. Przez długi czas toczyła się dość spokojnie, do czasu, aż Microsoft postanowił zaimplementować w Internet Explorerze domyślnie włączony DNT.

Odpowiedź na pytanie, czym jest mechanizm DNT okazuje się niezwykle skomplikowana. Wydawać by się mogło, że użytkownik, który go wykorzystuje, daje witrynie internetowej do zrozumienia, że nie życzy sobie, by zbierała o nim jakiekolwiek informacje. I rzeczywiście, większość konsumentów, tak postrzega ten mechanizm. Badania przeprowadzone przez Berkeley Center for Law and Technology wykazały, że 60% uważa, iż powinien on oznaczać, że użytkownik nie życzy sobie zbierania informacji na jego temat. Kolejne 20% sądzi, że to mechanizm, który powinien blokować wyświetlanie wszelkich reklam. Natomiast 14% stwierdziło, że DNT oznacza, iż nie powinny pojawiać się reklamy bazujące na informacjach o użytkowniku.

Z punktu widzenia branży reklamowej sprawa nie wygląda jednak tak prosto. Generalnie ostro sprzeciwia się ona pomysłowi Microsoftu i zapowiada, że będzie ignorowała mechanizm DNT w Internet Explorerze. Organizacja Digital Advertising Alliance (DAA) twierdzi, że włączony przez maszynę DNT nie reprezentuje wyboru użytkownika, to wybór producenta przeglądarki.

Jednak najbardziej kuriozalne stwierdzenia znajdziemy na stronach W3C, gdzie toczy się dyskusja nad mechanizmem DNT. W jednym z wątków dyskusji zaproponowano, by z działania DNT wyłączyć... zbieranie danych do celów marketingowych. Propozycję taką wysunął przedstawiciel organizacji Direct Marketing Association, która jest jednym z członków DAA. Uzasadniając swoją propozycję, napisał: Marketing jest paliwem świata. Jest tak amerykański jak szarlotka i dostarcza konsumentom odpowiednich informacji o produktach, które mogą ich interesować. DNT powinien pozwalać na działania marketingowe, gdyż są one jedną z najważniejszych wartości społeczeństwa obywatelskiego. Wzmacniają demokrację, wolność słowa i - co obecnie szczególnie ważne - tworzą miejsca pracy. Są tak istotne dla społeczeństwa jak ochrona przed defraudacją i ochrona numeru IP. [...] Reklamy to po prostu oferty. Uzytkownik może na nie nie odpowiadać. [..] Ci użytkownicy, którzy nie chcą być śledzeni w celach marketingowych, mogą skorzystać z działającego od 2 lat mechanizmu stworzonego przez DAA.

DNT Do Not Track Microsoft Internet Explorer reklama branża reklamowa przeglądarka