Morski pająk Boba Marleya

R. Raven CC-BY 4.0

U wybrzeży Queensland odkryto nowy gatunek pająka strefy międzypływowej z rodziny Desidae. Przez skojarzenia z piosenką Boba Marleya "High Tide or Low Tide" (tide to po angielsku pływy morskie) naukowcy nadali mu nazwę Desis bobmarleyi.

Na wyniki badań trzeba było trochę poczekać, ale po prawie 9 latach (do odkrycia doszło o 2 nad ranem 11 stycznia 2009 r.) w piśmie Evolutionary Systematics ukazał się artykuł zespołu z Muzeum Queensland i Uniwersytetu w Hamburgu. Opisano w nim nie tylko D. bobmarleyi, ale i dwa inne gatunki z Samoa i Australii Zachodniej. Znano je co prawda już wcześniej, ale brakowało szczegółowych informacji na ich temat.

Gatunki międzypływowe przystosowały się do życia pod wodą - ukrywają się np. w muszlach wąsonogów albo w koralowcach. By móc oddychać, budują komory z jedwabiu. Gdy w czasie odpływu woda się wycofuje, polują na małe bezkręgowce z pobliskich skał, koralowców i roślin.

Przed laty na koralowcu naukowcy wypatrzyli zarówno samce, jak i samice. U obu płci dominują czerwonobrązowe barwy. Odnóża pokrywają długie, cienkie, ciemnoszare włosowate struktury. Samice są większe; mierzą blisko 9 mm, podczas gdy samce mają tylko ok. 6 mm długości.

Na razie dokładny zasięg D. bobmarleyi jest nieznany. Wiadomo tylko, że występuje na terenie Wielkiej Rafy Koralowej u północno-wschodnich wybrzeży Queensland.

Odnosząc się do muzycznych skojarzeń, Barbara C. Baehr, Robert Raven i Danilo Harms podkreślają, że muzyka Marleya wspomagała ich podczas wyprawy do Port Douglas [...], której celem było zbieranie pająków o niezwykłej biologii.

Desis bobmarleyi strefa międzypływowa Port Douglas Queensland pająk