Galaktyka z ciemnej materii

| Astronomia/fizyka
University of California, Santa Cruz

Galaktyka Dragonfly 44 jest wielkości Drogi Mlecznej, ale w 99,99% składa się z ciemnej materii. Wszystkie jej planety, gwiazdy i inne widzialne obiekty stanowią jedynie 1/100 procenta jej masy.

Niezwykłą galaktykę odkryto w 2015 roku za pomocą Dragonfly Telephoto Array w Nowym Meksyku. To urządzenie wyspecjalizowane w wyszukiwaniu obiektów niewidocznych dla innych teleskopów.

Dragonfly 44 to jedna z 47 niezwykle rozproszonych galaktyk odkrytych w Gromadzie Warkocza Bereniki (Abell 1656) przez Pietera van Dokkuma z Yale University. Abell 1656 znajduje się w odległości około 300 milionów lat świetlnych od Ziemi i składa się z co najmniej 1000 galaktyk. Odległość pomiędzy Gromadą Warkocza Bereniki a Ziemią jest na tyle mała, że tamtejsze galaktyki z łatwością może zauważyć Teleskop Hubble'a. Dotychczas jednak Dragonfly 44 umykała oczom astronomów, gdyż będąc wielkości Drogi Mlecznej emituje 100-krotnie mniej światła niż nasza galaktyka.

Van Dokkum i jego koledzy zauważyli, że odkryta galaktyka jest nietypowa. Jeśli rzeczywiście występuje w niej tak mało gwiazd, to nie ma tam wystarczającej grawitacji, by pozostały one w swoim pobliżu, gwiazdy powinny od siebie odlecieć. Skoro jednak tworzą galaktykę, oznacza to, że jest ona utrzymywana w całości przez ciemną materię. Do oszacowania jej ilości naukowcy wykorzystali teleskopy z Obserwatorium Kecka. Ruch gwiazd mówi nam o tym, ile materii znajduje się w pobliżu. Bez względu na jej formę, dowiemy się, że tam jest. W galaktyce Dragonfly gwiazdy poruszają się bardzo szybko. Dzięki Obserwatorium Kecka dowiedzieliśmy się, że jest tam wielokrotnie więcej materii niż w samych gwiazdach - stwierdził Dokkum.

Szczegółowe obserwacje wskazują, że galaktyka w 99,99% składa się z ciemnej materii. To ma olbrzymie znaczenie dla badania ciemnej materii. Mamy tutaj obiekt, który niemal w całości się z niej składa, więc naszych badań nie będą zakłócały gwiazdy i inne obiekty obecne zwykle w galaktykach. Dotychczas znajdowaliśmy małe galaktyki o podobnym składzie. Teraz mamy obiekt nowej klasy, który możemy badać - dodaje uczony.

Dragonfly 44 ciemna materia galaktyka