EP055 wpływa na plemniki, ale nie na poziom hormonów

| Medycyna
bhav.bhav, CC

EP055, który wiąże się z białkami plemników, zmniejsza ich ogólną ruchliwość, nie wpływając na poziom hormonów.

W uproszczeniu: związek wyłącza zdolność plemnika do pływania, znacząco obniżając jego zdolność do zapłodnienia. To czyni z niego idealnego kandydata dla niehormonalnej męskiej antykoncepcji - wyjaśnia Michael O'Rand, emerytowany profesor biologii komórkowej i fizjologii ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu Karoliny Północnej.

Trzydzieści godzin po dożylnym podaniu makakom królewskim wysokich dawek EP055 O'Rand i zespół z centrum badań prymatologicznych OHSU (Oregon Health & Science University) nie zaobserwowali normalnej ruchliwości plemników. Co ważne, nie zauważono też fizycznych skutków ubocznych.

Osiemnaście dni po kroplówce wszystkie samce doszły już całkowicie do siebie (zregenerowały się), co sugeruje, że działanie EP055 jest odwracalne - dodaje dr Mary Zelinski z OHSU.

Oba zespoły zaczęły już testować EP055 w formie pigułki. W przyszłości planowane są eksperymenty ze spółkowaniem po "zażyciu" EP055.

EP055 plemnik białka męska antykoncepcja ruchliwość Michael O'Rand Mary Zelinski