Hobbit z Flores to jeden z najstarszych gatunków człowieka?

| Humanistyka
Katrina Kenny, SA Museum

Najbardziej wszechstronne z przeprowadzonych badań kości Homo floresiensis, człowieka z indonezyjskiej wyspy Flores, wskazują, że wyewoluował on jeszcze w Afryce. Dotychczas powszechnie uważano, że H. floresiensis pochodzi od Homo erectus. Przypuszczenie takie było uprawnione, gdyż Homo erectus to jedyny wczesny hominid z regionu, w którym odkryto H. floresiensis.

Tymczasem, jak mówi doktor Debbie Argue z Wydziału Archeologii i Antropologii Australijskiego Uniwersytetu Narodowego, nasze analizy wykazały, że Homo floresiensis był najprawdopodobniej siostrzanym gatunkiem dla Homo habilis. To znaczy, że mieli wspólnego przodka. Możliwe, że Homo floresiensis wyewoluował w Afryce i migrował, albo też wspólny przodek wyemigrował z Afryki i wyewoluował w H. floresiensis.

O Homo floresiensis wiemy, że żył na Flores jeszcze 54 000 lat temu. Jego odkrycie w 2003 roku było sporą archeologiczną sensacją, a gatunek zyskał nazwę Hobbita z Flores. Teraz australijscy naukowcy postanowili przeprowadzić całościową analizę znalezionych szczątków i nie skupili się tylko na badaniu czaszki i żuchwy. Badali też ręce, ramiona i nogi H. floresiensis.

Doktor Argue mówi, że żadne dane nie wspierają hipotezy o pochodzeniu gatunku od Homo erectus. Sprawdzaliśmy, czy H. floresiensis może pochodzić od H. erectus. Okazało się, że nie ma na to dowodów. Nic do siebie nie pasuje. To hipoteza nie do utrzymania. Wiele cech Hobbita z Flores, na przykład struktura szczęki, jest bardziej prymitywnych niż u H. erectus. Trudno byłoby wyjaśnić tę regresję. Dlaczego szczęka H. erectus miałaby cofnąć się w ewolucji do bardziej prymitywnej, jaką posiada H. floresiensis.

Australijczycy nie wykluczają zatem, że H. floresiensis to jeden z najwcześniejszych gatunków człowieka. Jest co najmniej tak stary, a może nawet starszy, co Homo habilis. Profesor Mike Lee z Flinders University i South Australian Museum wykonał statystyczne modelowanie danych uzyskanych przez jego kolegów. Analizy te jasną wspierają hipotezę o pokrewieństwie H. floresiensis i H. habilis. Jesteśmy w 99% pewni, że nie pochodzi on od Homo erectus i niemal 100 procent pewni, że nie mamy do czynienia ze zdeformowanym Homo sapiens, dodaje Lee.

Flores Hobbit z Flores Homo floresiensis Homo habilis