FoxO – proteina kluczowa dla choroby zwyrodnieniowej stawów

| Medycyna
Lotz Lab, The Scripps Research Institute

Naukowcom z The Scripps Research Institute udało się wyjaśnić, dlaczego z wiekiem rośnie ryzyko choroby zwyrodnieniowej stawów. Ich odkrycie może przyczynić się do opracowania skutecznego leku na tę chorobę.

Odkryliśmy, że czynniki transkrypcji FoXO kontrolują ekspresję genów, które są niezbędne dla zdrowia stawów. Leki zwiększające ekspresję i aktywność FoxO mogą być odpowiedzią na chorobę zwyrodnieniową stawów, mówi profesor Martin Lotz.

Już podczas poprzednich badań zespól Lotza wykazał, że im starsze stawy, tym mniejszy poziom protein FoxO w stawach. Okazało się tez, że u osób z chorobą zwyrodnieniową stawów mamy do czynienia z mniejszą ekspresją genów odpowiedzialnych za autofagię.

Na potrzeby najnowszych eksperymentów uczeni stworzyli mysi model z niedoborami FoxO z chrząstce stawowej. Okazało się, że u tych zwierząt choroba pojawiła się w znacznie młodszym wieku niż u grupy kontrolnej. W chrząstce myszy z niedoborami FoxO pojawiało się też znacznie poważniejsze zwyrodnienie gdy dochodziło do zranień stawów oraz więcej uszkodzeń podczas aktywności fizycznej. Przyczyną takiego stanu rzeczy są problemy z autofagią, która chroni chrząstkę przed uszkodzeniami powodowanymi utlenianiem. Ponadto niedobory lubrycyny powodują, że maź stawowa nie chroni chrząstki przed uszkodzeniami i zużyciem. Wszystkie te problemy można zaś sprowadzić do wspólnego mianownika jakim jest sposób, w który proteiny FoxO działają jak czynniki transkrypcyjne regulujące ekspresję genów. Bez protein FoxO dochodzi do bardzo intensywnej ekspresji genów odpowiedzialnych za stany zapalne, pojawia się ból, a zmniejszony poziom autofagii powoduje, że komórki nie są w stanie się wyleczyć.

W następnym etapie badań naukowcy chcą stworzyć molekuły wspomagające FoxO i przetestować je na myszach z chorobą zwyrodnieniową stawów.

FoxO choroba zwyrodnieniowa stawów