Podglądanie HIV

| Medycyna
Microbe World

Amerykańscy naukowcy informują, że są w stanie stwierdzić, który z wirusów HIV jest odpowiedzialny za infekcję. W organizmach nosicieli istnieje wiele różnych odmian HIV, jednak aż 76% infekcji pochodzi od jednego z nich. Teraz naukowcy sądzą, że dzięki precyzyjnym pomiarom ilości pewnej kluczowej proteiny są w stanie zidentyfikować wirusa odpowiedzialnego za infekcję.

Uczeni z University of Michigan mogą obserwować wirusa na poziomie pojedynczej molekuły i wykonywać odpowiednie pomiary. Istnieją znaczące molekularne różnice pomiędzy wirusami HIV. Niektóre z nich są bardzo zaraźliwe i niebezpieczne, inne łagodniejsze. Wirus jest bardzo heterogeniczny. Opracowana przez nas technika pozwala na obserwowanie wirusa z rozdzielczością do pojedynczej molekuły, zatem jeśli jeden wirus różni się od drugiego jedną molekułą, to możemy tę różnicę wykryć - mówi Wei Cheng, główny autor badań. Ma on nadzieję, że dzięki nowej technice możliwe będzie opracowanie leków atakujących najbardziej zjadliwe szczepy HIV.

Naukowcy z Michigan udoskonalili szerzej stosowaną technikę optycznej pęsety. Pozwala ona na unieruchomienie obiektu za pomocą fotonów i prowadzenie obserwacji bez uszkadzania jego struktury.

HIV molekuła pęseta optyczna