NASA podała datę rozpoczęcia misji InSight

| Astronomia/fizyka
NASA

W grudniu ubiegłego roku dowiedzieliśmy się, że marsjańska misja InSight, która miała wystartować pomiędzy 4 a 30 marca bieżącego roku została odwołana z powodu awarii jednego z instrumentów naukowych. Teraz NASA podała kolejną datę jej rozpoczęcia. InSight wyruszy na Czerwoną Planetę w maju 2018 roku.

Zadaniem InSight jest zbadanie wnętrza Marsa. Niestety, podczas testów wystąpiła awaria jednego z podstawowych instrumentów naukowych, a NASA uznała, że pozostało zbyt mało czasu na naprawę, kolejne testy i umieszczenie Seismic Experiment for Interior Structure (SEIS) w urządzeniu. Opóźnienie misji aż o 26 miesięcy wynika z faktu, że dopiero w maju 2018 roku otworzy się kolejne okienko startowe dla misji marsjańskiej.

Jim Green, odpowiedzialny w NASA za wydział nauk planetarnych poinformował, że Jet Propulsion Laboratory w Kalifornii zajmie się zbudowaniem nowej komory próżniowej dla instrumentu SEIS. To właśnie ona zawiodła podczas testów.

NASA nie poinformowała, jakie będą koszty opóźnienia misji. Wiadomo jedynie, że pieniądze będą pochodziły z budżetu wydziału Greena. Nie wiadomo też, czy i w jaki sposób opóźnienie InSight wpłynie na kolejne misje, które mają być realizowane w ramach programu Discovery. Program ten prowadzony jest od 1992 roku. Dotychczas w jego ramach odbyło się 12 misji, w tym MESSENGER, Dawn, Stardust, Deep Impact, Genesis (celem było zebranie próbek wiatru kosmicznego i dostarczenie ich na Ziemię) i GRAIL. Kolejną ma być InSight, a NASA rozważa zrealizowanie w roku 2020 jedne lub dwóch z zaproponowanych pięciu projektów: VERITAS, Psyche, NEOcam, DAVINCI i Lucy.

InSight NASA Mars