Żarłoczna gwiazda

| Astronomia/fizyka
David A. Aguilar (CfA)

O ile nam wiadomo, jest to pierwszy znany przypadek, gdy możemy określić moment śmierci dwóch egzoplanet znajdujących się w tym samym systemie - mówi Gongjie Li z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA).

Li i jej koledzy poinformowali, że planety Kepler-56b i Kepler-56c zostaną wchłonięte przez własną gwiazdę za, odpowiednio, 130 i 155 milionów lat. Wyniki badań zostały przedstawione podczas odbywającego się właśnie spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego.

System Kepler-56 przechodzi podobną ewolucję, jaka czeka Układ Słoneczny. Gwiazda Kepler-56 już zwiększyła swoją objętość i jest obecnie czterokrotnie większa od Słońca. Z czasem stanie się czerwonym olbrzymem. Słońce wejdzie w tę fazę swojego rozwoju za około 5 miliardów lat.

W miarę, jak Kepler-56 się powiększa, coraz silniej przyciąga swoje planety. Ich orbity są już niezwykle ciasne. Kepler-56b obiega gwiazdę w ciągu 10,5 dnia, a Kepler-56c w ciągu 21,4 dnia. W miarę zbliżania się do gwiazdy atmosfera obu planet zacznie się gotować, a same planety zostaną zdeformowane przez pływy i przybiorą kształt jajek.

Jedyną bezpieczną planetą w tym systemie jest Kepler-56d, która znajduje się w odległości 3,3 jednostek astronomicznych od swojej gwiazdy.

System planetarny Kepler-56 jest szczególny również i z tego powodu, że jest pierwszym, w którym zauważono, iż orbity planet są w znacznym stopniu odchylone od równika gwiazdy. Obecnie wiadomo, że odchylenie to wynosi 37 lub 131 stopni.

Kepler-56 planeta gwiazda