LADEE zbada atmosferę Księżyca

| Astronomia/fizyka
NASA

W piątek 6 września z Wallops Flight Facility wystartuje misja LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer). W jej ramach na orbicie księżyca znajdzie się pojazd, którego zadaniem będzie zbieranie informacji o strukturze i składzie atmosfery Srebrnego Globu oraz sprawdzenie, czy pył z Księżyca wzbija się na duże wysokości. Szczegółowe zbadanie procesów zachodzących na Księżycu pomoże zrozumieć inne ciała niebieskie Układu Słonecznego. Uzyskane wyniki będą miały znaczenie dla badań nad Merkurym, dużymi asteroidami czy księżycami innych planet. Cieniutka księżycowa atmosfera może być bardziej rozpowszechniona w Układzie Słonecznym niż sądzimy. Jej szczegółowe zbadaniem pozwoli nam lepiej zrozumieć Układ Słoneczny i jego ewolucję - mówi John Grunsfeld z NASA.

Dzięki misji LADEE NASA będzie mogła też przetestować wiele nowych rozwiązań. Po raz pierwszy w praktyce zostanie użyta rakieta Minotaur V, sprawdzony zostanie system komunikacji laserowej o dużej przepustowości, a z Wallops Flight Facility wystartuje pierwsza misja poza orbitę Ziemi. LADEE to pierwszy pojazd w całości zaprojektowany, zbudowany i przetestowany przez Ames Research Center. Został on wykonany z kompozytów węglowych i jeśli zda egzamin, to podobne konstrukcje mogą zostać w przyszłości wykorzystane podczas wielu innych misji.

Mniej więcej miesiąc po starcie LADEE rozpocznie 40-dniową fazę testową. Po jej zakończeniu nastąpi trwająca 100 dni faza właściwych badań naukowych.

LADEE NASA Księżyc atmosfera