Dyrektor Obserwatorium Watykańskiego o istnieniu inteligentnego życia poza Ziemią

| Humanistyka
Dilifflicencja: Creative Commons

W ubiegłym tygodniu światowe media zelektryzowała wiadomość o odkryciu starszej nieco większej kuzynki Ziemi, która znajduje się w ekosferze swojej gwiazdy. Natychmiast też odgrzano stare pytanie, jakie stanowisko zajmie Watykan wobec ewentualnego odkrycia inteligentnego życia.

Do planety Kepler 452b nie jesteśmy w stanie obecnie dotrzeć. Znajduje się ona w odległości 1400 lat świetlnych od Ziemi. Sonda New Horizon potrzebowała aż 9 lat by dotrzeć do Plutona odległego od Ziemi mniej niż 6 godzin świetlnych. Niewykluczone jednak, że w niedalekiej przyszłości zdobędziemy dowody na istnienie inteligentnego życia poza Układem Słonecznym. A może - puszczając wodze fantazji - to mieszkańcy innej planety odwiedzą kiedyś Ziemię? Jak na taką możliwość zapatruje się Watykan?

Dziennikarze zapytali o to Jose Funesa, dyrektora Obserwatorium Watykańskiego. To jeden z najstarszych na świecie instytutów naukowych zajmujących się obserwacjami nieba. Jego początki sięgają 1576 roku, a od 1933 siedzibą obserwatorium jest Castel Gandolfo. Od 1993 roku, dzięki współpracy z University of Arizona, Obserwatorium uruchomiło nowoczesny teleskop VATT na Mount Graham w Arizonie. Sam dyrektor Funes ma tytuł naukowy z teologii i jest doktorem astronomii. Pytany o kwestię Boga i inteligentnego życia poza Układem Słonecznym stwierdził, że co prawda Bóg mógł stworzyć planety i życie podobne do tego, co znamy z Ziemi, ale nie było drugiego Jezusa. Odkrycie inteligentnego życia nie będzie oznaczało, że pojawił się drugi Jezus. Inkarnacja Syna Bożego to jedyne wyjątkowe wydarzenie nie tylko w skali Ziemi, ale i wszechświata - powiedział Funes. Istnienie inteligentnego życia na innej planecie nie jest sprzeczne z wiarą chrześcijańską. Biblia to nie książka naukowa. Błędem jest poszukiwanie w niej odpowiedzi na pytania naukowe - dodał.

Tego typu badania, poszukiwania życia we wszechświecie pomaga nam zrozumieć samych siebie, nasz potencjał, ale i nasze ograniczenia - mówi uczony.

Luis Funes inteligentne życie Obserwatorium Watykańskie