MAVEN dostarcza ważnych danych

| Astronomia/fizyka
NASA

Dzięki danym z satelity MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), który od 16 listopada bada górne warstwy atmosfery Czerwonej Planety, naukowcy zdobywają pierwsze informacje pozwalające na opisanie, w jaki sposób Mars utracił atmosferę. Zaczynamy odkrywać związki w łańcuchu wydarzeń rozpoczętych przez procesy zapoczątkowane oddziaływaniem Słońca na gaz w górnych warstwach atmosfery, które z czasem doprowadziły do utraty atmosfery mówi Bruce Jakosky z University of Colorado. W miarę trwania misji, będziemy uzupełniali ten obraz i naprawdę zrozumiemy proces, w wyniku którego doszło do zmiany atmosfery - dodaje.

MAVEN jest pierwszym pojazdem, który bada górne warstwy atmosfery Marsa. Wraz z każdym okrążeniem Czerwonej Planety zanurza się w jego jonosferę i zbiera dane. Już teraz jego misja pokazała naukowcom, jak bardzo mylili się przypuszczając, że jonosfera chroni planetę przed wiatrem słonecznym i można go badać jedynie nad jonosferą. MAVEN wykazał, że głęboko we wnętrzu jonosfery niespodziewanie pojawiają się strumienie cząstek wiatru słonecznego. Pojawienie się tych strumieni, które mają wszystkie charakterystyki wiatru słonecznego, pozwala lepiej zrozumieć interakcje pomiędzy różnymi warstwami atmosfery Marsa oraz wskazują, że planeta utraciła atmosferę wskutek procesów zachodzących w górnej atmosferze i jonosferze.

Jak dotychczas misja MAVEN jest sporym sukcesem. W przeciwieństwie do wielu misji prowadzonych przez NASA podczas jej przygotowań nie doszło do żadnych opóźnień, a całość okazała się tańsza, niż przewidziany budżet.

MAVEN Mars atmosfera