Udany start MAVEN-a

| Astronomia/fizyka
NASA

Z Przylądka Canaveral wystartowała misja MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution). To pierwszy pojazd, którego zadaniem jest zebranie szczegółowych danych na temat górnych warstw atmosfery Marsa. Naukowcy mają nadzieję, że dostarczone przez niego informacje pozwolą wyjaśnić historię klimatu Czerwonej Planety. Uczeni chcą się dowiedzieć, jak to się stało, że Mars jest obecnie zimną, pustynną planetą.

Podróż na Czerwoną Planetę potrwa 10 miesięcy. Pojazd na orbicie planety znajdzie się we wrześniu i rozpocznie swój program badawczy. Dotarcie do Marsa nie jest proste. Trzeba się tam znaleźć i wejść na odpowiednią orbitę. Trzeba mieć paliwo i nawiązać łączność z Ziemią oraz innymi pojazdami. Dużo rzeczy trzeba wykonać prawidłowo - mówi profesor John Clarke z Boston University, jeden z członków zespołu naukowego Mavena.

Jedna z teorii dotyczących Marsa mówi, że planeta utraciła pole magnetyczne, które chroniło jej powierzchnię przed wiatrem słonecznym. Utrata pola magnetycznego doprowadziła do utraty wody. Jeśli Mars miał niegdyś grubą atmosferę oraz wodę na powierzchni, a potem w wyniku ewolucji je stracił. Woda mogła zamarznąć na powierzchni lub wyparować. Chcielibyśmy wiedzieć, w jakim kierunku zmierza Ziemia. Jaka jest rola zmian klimatycznych? Co zmieni się w krótkiej i długiej perspektywie czasowej? - mówi Clarke.

MAVEN Mars misja