Wąż-duch odkryty na Madagaskarze

Sara Ruane, LSU

Na Madagaskarze odkryto nieznany dotychczas gatunek węża. Nazwano go "wężem-duchem" od niezwykle bladego zabarwienia skóry oraz skrytej natury. Wąż został po raz pierwszy zauważony na nowo otwartym szlaku w dobrze znanym Parku Narodowym Ankarana na północy wyspy.

Zwierzę odkryto w lutym 2014 roku. Od tamtego czasu jego DNA i cechy fizyczne były badane przez naukowców z Louisiana Museum of Natural History, American Museum of Natural History i Universite de Mahajunga na Madagaskarze. Uczeni potwierdzili, że to nowy, nieznany jeszcze gatunek. Zyskał on oficjalną nazwę Madagascarophis lolo. Wymowa te ostatniego wyrazu brzmi "luu luu" co w języku malgaskim znaczy "duch".

Zwierzę należy do rodzaju Madagascarophis. To niewielkie węże posiadające łagodnie toksyczny jad. Długość dorosłych osobników rzadko przekracza 100 centymetrów. Mają one wielkie oczy z pionowo ułożonymi źrenicami, typowe dla węży prowadzących nocny tryb życia. Wiele takich węży zamieszkuje tereny zurbanizowane i zdegradowane pod względem środowiskowym. Jednak Madagascarophis lolo został znaleziony w parku narodowym, w miejscu występowania znanych wapiennych formacji skalnych tworzących szpiczaste iglice. Żaden inny wąż Madagaskaru nie jest tak blady i żaden nie ma tak wyjątkowego wzoru na skórze - mówi Sara Ruane z Louisiana Museum of Natural HIstory.

Naukowców byli bardzo zaskoczeni, gdy analizy DNA ujawniły, iż najbliższym krewnym Madagascarophis lolo jest Madagascarophis fuchsi, który został odkryty kilkanaście lat temu w odległości około 100 kilometrów. Oba gatunki zamieszkują skaliste izolowane tereny.

Madagaskar wąż Madagascarophis lolo