Mars pełen wody?

| Astronomia/fizyka
NASA/JPL/University of Arizona/USGS

Osunięcia gruntu na Marsie to dla naukowców okazja do zbadania tego, co znajduje się pod powierzchnią Czerwonej Planety. W piśmie Science ukazał się właśnie artykuł opisujący wyniki badań przeprowadzonych za pomocą Mars Reconnaissance Orbitera (MRO), który zbadał osiem  miejsc osuwisk oraz erozji.

W każdym z badanych miejsc okazało się, że już na głębokości 1 metra pod powierzchnią Marsa istnieje dość czysta zamarznięta woda. Niektóre z warstw lodu mają ponad 100 metrów grubości. To ważne odkrycie, gdyż dotychczas obserwowaliśmy zamarzniętą wodę głównie na powierzchni Marsa. W 2008 roku lądownik Phoenix znalazł lód pod powierzchnią planety. Zamarznięta woda była jednak obecna dość blisko bieguna północnego. Obecnie odkryte pokłady lody występują około 55 stopnia szerokości.

NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Uczeni donoszą, że pokłady lodu wydają się powyginane i mają różne odcienie błękitu, co sugeruje, że składają się z wielu warstw, w których można będzie znaleźć dane o historii klimatu Marsa. Zdaniem naukowców lód ten uformował się w ciągu ostatniego miliona lat. Zauważono również, że na przestrzeni lat lód powoli się cofa, a tempo cofania się oceniono na kilka milimetrów rocznie. Przyczyną tego zjawiska jest prawdopodobnie sublimacja przy kontakcie z marsjańską atmosferą.

Nowe odkrycie to kolejne wsparcie teorii mówiącej, że na Marsie woda występuje zadziwiająco powszechnie. To zaś powinno ułatwić przeprowadzenie załogowej misji na Czerwoną Planetę.

Mars woda