Nowy księżyc Neptuna

| Astronomia/fizyka
NASA

Podczas analizy zdjęć wykonanych przez Teleskop Hubble'a naukowcy odkryli kolejny księżyc Neptuna. Obiekt oznaczony jako S/2004 N1 to najmniejszy z satelitów planety. Jego średnica wynosi zaledwie 19 kilometrów.

Mark Showalter, który zauważył księżyc, przeanalizował zdjęcia z lat 2004-2009. S/2004 N1 znajduje się na około 150 fotografiach. Nie było łatwo go znaleźć, gdyż porusza się bardzo szybko. Showalter wyliczył, że okrąża on planetę w ciągu zaledwie 23 godzin. Księżyc jest tak mały, że nie znalazł go nawet Voyager 2, który przeleciał w pobliżu Neptuna w 1989 roku, odkrywając wówczas sześć innych księżyców.

Przedstawiciele NASA poinformowali, że blask S/2004 N1 jest około 100 milionów razy słabszy niż światło najciemniejszej gwiazdy, którą możemy dostrzec gołym okiem.

Największym księżycem Neptuna jest Tryton, liczący 2700 kilometrów średnicy. To jedyny duży księżyc w Układzie Słonecznym, który obiega planetę w kierunku przeciwnym do jej obrotu. Z tego powodu niektórzy podejrzewają, że Tryton to karłowata planeta przechwycona przez Neptuna. Takie przechwycenie spowodowałoby wyrzucenie z orbity Neptuna wszystkich znajdujących się tam wcześniej satelitów. Wiele z księżyców krążących wokół Neptuna powstało prawdopodobnie po tym, jak Tryton został przechwycony - oświadczyli przedstawiciele NASA.

Neptun księżyc S/2004 N1