Pierwsze zdjęcie w kolorze

| Astronomia/fizyka
NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

Przed niecałymi dwoma tygodniami, 9 kwietnia, sonda New Horizon wykonała pierwsze w historii kolorowe zdjęcia Plutona i jego największego księżyca, Charona. Fotografia została zrobiona z odległości około 115 milionów kilometrów.

New Horizon będzie pierwszym pojazdem wyprodukowanym przez człowieka, który odwiedzi Plutona. Już wkrótce, bo 14 lipca, sonda przeleci w odległości zaledwie 12 500 kilometrów od powierzchni planety karłowatej.

Sonda została wystrzelona w styczniu 2006 roku. W międzyczasie Pluton stracił status pełnoprawnej planety i został uznany za planetę karłowatą. Jego średnica to zaledwie 2368 kilometrów, czyli 2/3 średnicy Księżyca.

Obecnie zdjęcia wykonane przez sondę przydadzą się bardziej inżynierom niż naukowcom. Są bowiem wykorzystywane do korygowania toru lotu New Horizon. Sonda nie ma, niestety, wystarczającej ilości paliwa, by trafić na orbitę Plutona. Ominie zatem planetę, przeleci w pobliżu Charona i co najmniej czterech kolejnych księżyców planety, a następnie podąży w kierunku Pasa Kuipera.

Pluton Charon zdjęcie New Horizon