Powstał model klimatu Tolkienowskiego Śródziemia

| Ciekawostki
Karin Dalziel, CC

Dr Dan Lunt jest klimatologiem z Uniwersytetu w Bristolu, który stworzył model komputerowy klimatu Śródziemia z "Władcy pierścieni" Tolkiena. Naukowiec opublikował artykuł na ten temat, posługując się pseudonimem Radagast Brązowy. By mogli go zrozumieć również sami zainteresowani, dostępne są tłumaczenia na elficki i krasnoludzki.

Wyniki pokazują, że klimat zamieszkiwanego przez hobbity Shire przypominał hrabstwa Leicestershire i Lincolnshire w Anglii (ze średnią temperaturą 7°C i opadami rocznymi w granicy 61 cm). Dla odmiany Mordor można by przyrównać do warunków panujących w Los Angeles i zachodnim Teksasie. Radagast postuluje też, że Góry Mgliste zadziałały jak cień opadowy, dlatego na wschód od nich było sucho.

Ponieważ modele klimatyczne bazują na podstawowych procesach naukowych, da się w ten sposób symulować klimat nie tylko współczesnej Ziemi, ale i [...] jakiejkolwiek innej planety, prawdziwej czy wyobrażonej, dopóki znane są położenie kontynentów, wysokości oraz głębokości oceanów [w omawianym studium klimat Śródziemia porównano np. z klimatami okresu wzmożonej industrializacji - 1800-1850 - oraz z epoki dinozaurów, późnej kredy] - podkreśla prof. Richard Pancost.

Punktem wyjścia dla symulacji był model klimatyczny brytyjskiego Biura Meteorologicznego HadCM3L.

Śródziemie symulacja model klimatyczny Radagast Brązowy Tolkien Dan Lunt