W Taosi odkryto najstarszy pałac imperialny w Chinach

| Humanistyka

Stanowisko Taosi w prowincji Shanxi znane jest od dziesięcioleci. Odkryto tam m.in. najstarsze w Azji Wschodniej obserwatorium astronomiczne. Niektórzy z chiński archeologów sądzą, że Taosi było stolicą państwa Youtang podbitego przez legendarnego cesarza Yao, który następnie uczynił z miasta swoją stolicę. Najnowsze prace archeologiczne wydają się potwierdzać tę hipotezę.

W bieżącym roku rozpoczęto wykopaliska, w czasie który odkryto część dobrze zachowanego pałacu, a jego wiek określono na 4000 lat. Pałac ten to przykład samodzielnej całości i dobrze zaplanowanej struktury z widoczną funkcją obronną. Mamy tu do czynienia z najstarszym imperialnym miastem odkrytym dotychczas na terenie Chin – mówi Gao Jingtao z Instytutu Archeologii Chińskiej Akademii Nauk Społecznych.

Badany obszar ma kształt prostokąta, i wymiary 470 metrów ze wschodu na zachód i 270 metrów z północy na południe. Powierzchnia pałacu wynosi około 130 000 metrów kwadratowych. W dawnych Chinach miasta imperialne miały wyraźnie zaznaczoną strukturę: na jednym obszarze mieszkała rodzina królewska, wyraźnie oddzielona od reszty mieszkańców miejscowości. Archeolodzy zauważają, że istnienie w Taosi pałacu może wskazywać, że mamy tu do czynienia z początkiem systemu stolic w starożytnych Chinach.

Samo Taosi liczy sobie około 3 kilometrów kwadratowych. Miało być ono miejscem, w którym w latach 2600-1600 przed Chrystusem rządziło pięciu legendarnych władców Chin.

Taosi Chiny pałac