Ponad 700 nowych planet

| Astronomia/fizyka
NASA

NASA poinformowała, że Teleskop Keplera odkrył 715 nowych planet. Krążą one wokół 305 gwiazd. Odkryć dokonano dzięki analizie danych dostarczonych przez teleskop pomiędzy majem 2009 a marcem 2011 roku.

Niemal 95% nowo odkrytych planet to obiekty mniejsze od Neptuna, co oznacza, że znacznie zwiększyła się liczba znanych planet pozasłonecznych przypominających wielkością Ziemię.

Zespół pracujący przy Keplerze wciąż zadziwia nas uzyskiwanymi wynikami. Te nowe planety i systemy planetarne wyglądają nieco podobnie do naszego. To wróży świetlaną przyszłość przed badaczami, którzy będą mieli do dyspozycji Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba, i za jego pomocą będą badali nowe światy - powiedział John Grunsfeld, odpowiedzialny w NASA za Science Mission Directorate.

Przed czterema laty Kepler zaczął ogłaszać odkrycie najpierw setek, a potem tysięcy kandydatów na planety – ale to byli tylko kandydaci. Teraz opracowaliśmy metodę grupowej weryfikacji danych, dzięki czemu możemy ogłaszać odkrycia olbrzymich liczby planet - stwierdził Jack Lissauer, jeden z naukowców stojących na czele zespołu pracującego przy Keplerze.

Cztery z nowo odkrytych planet to obiekty mniejsze niż 2,5-krotność średnicy Ziemi. Znajdują się one w ekosferze swoich gwiazd, a zatem w takiej odległości, która pozwala na istnienie na planetach wody w stanie ciekłym. Jedna z tych planet – Kepler-296f – jest zaledwie dwukrotnie większa od Ziemi i krąży wokół gwiazdy, która jest o połowę mniejsza od Słońca i 20-krotnie mniej jasna. Naukowcy nie wiedzą jeszcze, czy Kepler-296f to gazowa planeta otoczona wodorowo-helową atmosferą, czy też znajdują się na niej głębokie oceany. Obecnie wiemy, że nowo odkryte planety w systemach z wieloma planetami są małe, ich orbity są płaskie i okrągłe, przypominają naleśniki - stwierdził Jason Rowe z SETI Insitute.

Teleskop Keplera odkrył już w sumie 1676 planet pozasłonecznych.

Teleskop Keplera planeta odkrycie