2015 TC25 - najmniejsza asteroida zaobserwowana z Ziemi

| Astronomia/fizyka
Navicore, CC

Astronomowie zaobserwowali najmniejszą asteroidę jaką dotychczas udało się dokładnie zbadać za pomocą naziemnych teleskopów. Asteroida 2015 TC25 ma średnicę zaledwie 2 metrów. Jednocześnie, co ciekawe, jest jedną z najjaśniejszych asteroid bliskich Ziemi. Za pomocą czterech różnych teleskopów udało się ustalić, że asteroida odbija aż 60% padającegonanią światła słonecznego.

Obiekt 2015 TC25 został odkryty w ramach programu Catalina Sky Survey prowadzonego przez University of Arizona. Był on intensywnie badany podczas swojego przelotu w niewielkiej (128 000 kilometrów) odległości od naszej planety. Po raz pierwszy zdobyliśmy dane w świetle widzialnym, obraz w podczerwieni i dane radarowe dotyczące tak małej asteroidy. To meteoroid. Tak naprawdę to meteoryt, który jeszcze nie trafił na atmosferę i nie spadł - mówi szef grupy badawczej Vishnu Reddy.

Asteroidy takie jak 2015 TC25 często spadają na Ziemię, jednak stosunkowo niewiele o nich wiadomo, gdyż trudno je zaobserwować. Jeśli będziemy w stanie odkrywać i charakteryzować tak małe asteroidy i meteoroidy, będziemy lepiej rozumieli obiekty, z których pochodzą - wielkie asteroidy, których uderzenie w Ziemię jest znacznie mniej prawdopodobne - mówi Reddy.

Uczony sądzi, że wspomniana asteroida pochodzi od znacznie większego obiektu 44 Nysa. To duża jasna planetoida z pasa głównego planetoid.

asteroida 2015 TC25 asteroida meteoroid