Nowa metoda badania historycznego atramentu

| Humanistyka
Toronto Public Library Special Collections, CC

Atramenty wykorzystane w dokumentach historycznych mogą pomóc w ocenie wartości pracy czy prześledzeniu szlaków handlowych. Naukowcy podkreślają także, że wiedząc, jak się rozkładają, będą mogli lepiej konserwować różne dzieła.

Zespół Richarda Van Duyne'a i Nilam Shah podkreśla, że analiza atramentu z dokumentów historycznych stanowi prawdziwe wyzwanie, bo zazwyczaj jest go bardzo mało. Zadania nie ułatwia również fakt, że atramenty pochodzenia roślinnego bądź owadziego składają się z cząsteczek organicznych, które rozpadają się pod wpływem ekspozycji na działanie światła. Współczesne metody analityczne nie są odpowiednio wrażliwe albo pozostawiają zanieczyszczenia na dokumencie. Mając to na uwadze, autorzy artykułu z Journal of the American Chemical Society postanowili ocenić przydatność spektroskopii ramanowskiej wzmocnionej ostrzem (ang. Tip Enhanced Raman Spectroscopy, TERS). Do wzmocnienia promieniowania rozpraszanego ramanowsko wykorzystuje się w niej pokryte metalem ostrze stosowane w mikroskopii skaningowej.

Akademicy zbadali za pomocą TERS tusz z listu napisanego w XIX w., a także atrament żelazowo-galusowy oraz indygo ze świeżo barwionego papieru ryżowego. Koniec końców ustalono, że dzięki TERS organiczne barwniki z dzieł sztuki można zidentyfikować z dużą wrażliwością, rozdzielczością i minimalną inwazyjnością.

atrament tusz dokument historyczny analiza spektroskopia ramanowska wzmocniona ostrzem TERS Richard Van Duyne Nilam Shah