Metoda na infekcję: sabotowanie wzrostu wici

| Medycyna
OIST

Wiedząc, że istnieje korelacja między ruchliwością bakterii a infekcją, japońscy naukowcy sprawdzają, jak na rozwój choroby wpłynie zaburzenie tworzenia napędzającej patogeny wici.

W przypadku infekcji bakteryjnej pierwszą linią obrony jest zażycie antybiotyków. Celem antybiotyków jest zabicie wszystkich bakterii. Ma to jednak skutki uboczne, bo nie wszystkie bakterie w organizmie są szkodliwe. Myślimy więc, jak w inny sposób zakłócić rozwój zakażenia. Jedną z metod jest zaburzenie ruchliwości bakterii, co oznacza zaburzenie funkcji wici - wyjaśnia prof. Fadel Samatey z Okinawa Institute of Science and Technology Graduate University (OIST).

Za rozwój i działanie wici odpowiadają liczne białka. Wszystkie białka tworzące widzialną część wici powstają wewnątrz bakterii, a następnie są wydzielane przez kanał, który prowadzi przez błony i w środku samej wici. Dzięki temu wić rośnie od czubka, nie od postawy.

Pracowaliśmy na białku kluczowym na wczesnym etapie tworzenia wici. Umożliwia ono wzrost wici na zewnątrz bakterii. Odkryliśmy, że białko to występuje w dwóch formach, w przypadku których podstawowa chemia jest taka sama, ale występują różnice w geometrycznym ustawieniu poszczególnych elementów [konformacji przestrzennej]. Gdy wymusza się węższą strukturę geometryczną, wić nie może wyrosnąć na zewnątrz bakterii, bo nie powstają kanały pozwalające na jej wydostanie. Wić zostaje uwięziona w bakterii - wyjaśnia Samatey.

Japończycy już myślą o tabletkach z drobnocząsteczkowym związkiem, który mógłby modyfikować geometrię białka.

Białka tworzące wić u różnych gatunków bakterii są bardzo podobne, ale nie identyczne. Dzięki temu będzie można obrać na cel tylko specyficzne bakterie.

bakteria patogen ruchliwość infekcja wić wzrost zaburzenie Fadel Samatey