Bakteria z jelita komarów atakuje komary, wirusa dengi i zarodźce malarii

| Medycyna
www.cdc.gov

Tak jak w przypadku ludzi, w przewodzie pokarmowym owadów występują liczne bakterie. Mikrobiom jelita wpływa zaś na zdolność transmitowania przez nie chorób. Ostatnio naukowcy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa ustalili, że bakteria wyizolowana z przewodu pokarmowego Aedes aegypti może zmniejszyć liczbę komarów zarażonych zarodźcami malarii i wirusami dengi.

Zespół George'a Dimopoulosa zauważył także, że w laboratorium wspomniana bakteria hamuje rozwój patogenów oraz skraca życie komarów, które je przenoszą.

W ramach wcześniejszych badań Amerykanie wyizolowali z przewodu pokarmowego A. aegypti Csp_P - przedstawiciela rodzaju Chromobacterium. Obecnie zajęto się jego wpływem na komary i patogeny. Uzyskane wyniki sugerują, że Csp_P pomaga zwalczać malarię i dengę na kilku poziomach.

Autorzy publikacji z PLoS Pathogens dodali Csp_P do słodzonej wody, którą żywiły się komary. Okazało się, że bakteria nie tylko szybko kolonizowała jelita A. aegypti i Anopheles gambiae (pierwszy z komarów jest wektorem dengi, a drugi malarii), ale i zmniejszała ich podatność na zarażenie zarodźcami sierpowymi (Plasmodium falciparum) lub wirusem dengi. Stwierdzono też, że nawet bez kolonizacji przewodu pokarmowego sama ekspozycja na Csp_P za pośrednictwem pokarmu i wody wystarczyła, by skrócić życie dorosłych osobników i larw obu gatunków.

Sprawdzając, czy Csp_P może oddziaływać na patogeny bezpośrednio, zespół zauważył, że prawdopodobnie dzięki produkcji toksycznych metabolitów bakteria hamuje wzrost pierwotniaka na różnych etapach cyklu rozwojowego i ogranicza zakaźność wirusa dengi. Co istotne, Csp_P hamuje również wzrost wielu bakterii.

Akademicy mają nadzieję, że metabolity Csp_P uda się wykorzystać przy projektowaniu nowych leków na malarię i dengę.

bakteria przewód pokarmowy mikrobiom komar Csp_P Aedes aegypti Chromobacterium zarodziec sierpowy Plasmodium falciparum wirus dengi George Dimopoulos