Unikatowy dokument dot. polowania

The Reptilarium, CC

Naukowcom udało się zdobyć nagranie 140-cm boa tęczowego, który upolował dorosłą samicę wampira zwyczajnego. Miało to miejsce 5 grudnia 2015 r. w jaskini Castillo w pobliżu Teny w Ekwadorze.

Choć węże są wrogami nietoperzy, polowania rzadko udaje się udokumentować. Dotąd nie opisano też zabicia i zjedzenia tak dużego i ciężkiego nietoperza jak wampir.

Pracami zespołu kierowała Sarah Martin-Solano z Universidad de las Fuerzas Armadas. Biolodzy po raz pierwszy wykazali, że węże polują na nietoperze na dnie jaskiń.

Autorzy artykułu z pisma Subterranean Biology zauważyli samicę wampira zwyczajnego, która wleciała do jaskini tuż nad głową czekającego z otwartą paszczą węża (była ona uniesiona 30-35 cm nad ziemią).

Boa złapał nietoperza za głowę i od razu ścignął go na dno jaskini. Ssak przestał walczyć po ok. 2 min, ale drapieżnik nie poluźnił chwytu jeszcze przez 7 minut. Później wąż zaczął wypróbowywać różne pozycje, które pozwoliłyby mu połknąć kąsek. Nie było to łatwe ze względu na rozmiary i sztywność stawów barkowych wampira.

Boa połknął ofiarę w 4 min 50 s. Cały epizod trwał ok. 25 min. Sfilmowana dzięki monitoringowi 16-min część to finał akcji. Na tej podstawie naukowcy sporządzili trwającą 3 min 45 s kompilację.

Ekwadorczycy podkreślają, że potrzeba dalszych badań, by ustalić, jak często węże polują na nietoperze w jaskiniach.

boa tęczowy wampir zwyczajny jaskinia Castillo Tena Ekwador Sarah Martin-Solano