Sporo gestów bonobo i szympansów ma to samo znaczenie

Jeroen Kransen, CC

Wiele gestów używanych przez szympansy i bonobo ma to samo znaczenie.

Biolodzy podkreślają, że gatunki te oddzieliły się od siebie ewolucyjnie ok. 1-2 mln lat temu. Choć wiedziano, że dzielą one sporo gestów, dopiero teraz wykazano, do jakiego stopnia mają one podobne znaczenie.

Na początku brytyjsko-japoński zespół określał znaczenie gestów bonobo. Biolodzy patrzyli, jakie reakcje gesty wywołują albo czy gestykulujący osobnik jest zadowolony z czyjejś reakcji. Gdy np. jeden bonobo pokazywał drugiemu ramię, a ten wspinał mu się na plecy i gestykulujący już nie pokazywał ręki, prymatolodzy zakładali, że był usatysfakcjonowany przebiegiem zdarzeń. Na tej podstawie stwierdzano, że demonstrowanie ramienia oznacza "wejdź na mnie".

Prowadząc systematyczne obserwacje, autorzy publikacji z pisma PLoS Biology zdefiniowali znaczenie 33 typów gestów bonobo. Następnie porównali je ze znaczeniami znanymi już dla szympansów. Okazało się, że oba gatunki dzielą sporo znaczeń. Niewykluczone, że występowały one także u naszego ostatniego wspólnego przodka.

Nakładanie znaczeń gestów było dość spore i może wskazywać, że gesty są biologicznie dziedziczone. W przyszłości chcemy zobaczyć, jak gesty rozwijają się w ciągu życia małp. Zaczynamy też sprawdzać, czy ludzie dzielą te gesty i czy rozumieją ich znaczenie - podsumowuje dr Kirsty Graham z Uniwersytetu w Yorku.

bonobo szympansy gesty znaczenie Kirsty Graham