Bozon Higgsa blisko jak nigdy dotąd

| Astronomia/fizyka
CERN

Naukowcy z CERN-u poinformowali właśnie o prawdopodobnym znalezieniu Boskiej Cząstki - bozonu Higgsa. Jeśli informacja ta zostanie ostatecznie potwierdzona, będzie to najważniejsze odkrycie fizyczne w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.

Znalezienie bozonu Higgsa jest jednym z głównych zadań Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC).

Naukowcy pracujący przy eksperymentach ATLAS i CMS zaobserwowali w regionie 125-126 GeV sygnały, wskazujące na istnienie nieznanego dotychczas bozonu. Prawdopodobieństwo odkrycia określono na 5 sigma. Sami uczeni podkreślają, że uzyskali dopiero wstępne wyniki, a ich sprawdzanie musi jeszcze potrwać. Jednak to naprawdę nowa cząstka. Wiemy, że musi być to bozon i jest to najcięższy znany nam bozon - powiedział rzecznik eksperymentu CMS Joe Incandela.

Naukowcy bazują na wynikach uzyskanych z LHC w latach 2011-2012. Tegoroczne wyniki wciąż są analizowane.

Doszliśmy do kamienia milowego naszego rozumienia natury. Odkrycie cząstki o właściwościach zgodnych z bozonem Higgsa otwiera drogę do dalszych badań - mówi dyrektor generalny CERN Rolf Heuer.

Model Standardowy dobrze opisuje wszystkie znane cząstki elementarne oraz ich interakcje. Jednak nie odpowiada on na pytanie, skąd cząstki te mają masę.

Na pierwszy rzut oka koncepcja masy nie pasuje do Modelu Standardowego. Wykorzystywane w nim równania wskazują, że cząstki elementarne nie mają masy. Wielu naukowców próbowało rozwiązać ten problem. Jednym z nich był Peter Higgs. Uczeni zaproponowali mechanizm, który po dodaniu do Modelu Standardowego, „pozwala“ cząstkom na posiadanie masy. To tzw. mechanizm Higgsa. Dodanie go do Modelu Standardowego pozwoliło na przewidywanie masy cząstek. Eksperymenty potwierdziły przewidywania dokonywanie za pomocą mechanizmu Higgsa.

Zgodnie z tym mechanizmem cząstki uzyskują masę dzięki interakcji z medium istniejącym wszędzie w przestrzeni. Peter Higgs stwierdził, że medium tym musi być nieznana jeszcze cząstka. Nazwano ją bozonem Higgsa.

To jedyna cząstka przewidziana przez Model Standardowy, której dotychczas nie udało się odnaleźć. Mechanizm Higgsa nie określa masy tego bozonu, jednak opisuje zakres mas, w którym należy go szukać.

Teraz pozostaje nam poczekać kilka tygodni na ostateczne potwierdzenie najnowszego odkrycia. Analiza tegorocznych danych powinna zostać ukończona jeszcze w lipcu.

bozon Higgsa Boska Cząstka Wielki Zderzacz Hadronów LHC