Skóra pomaga wcześniej wykryć parkinsona i alzheimera

| Medycyna
T.O'R (Thomas O'Rourke), CC

Biopsje skóry można wykorzystać do wykrywania podwyższonego poziomu nieprawidłowych białek, związanych z chorobami Alzheimera i Parkinsona.

Dotąd potwierdzenia zmian patologicznych nie dało się uzyskać bez biopsji mózgu, dlatego alzheimeryzm i parkinsonizm pozostawały nierozpoznane do momentu, aż choroba osiągała bardziej zaawansowane stadium - podkreśla dr Ildefonso Rodriguez-Leyva z Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Meksykanie przekonują, że skóra i układ nerwowy rozwijają się z tego samego listka zarodkowego (ektodermy), dlatego ze stanu tej pierwszej można wnioskować o tym, co dzieje się w mózgu, przynajmniej na poziomie molekularnym. Nowy test proponuje potencjalny biomarker, który może pomóc lekarzom we wcześniejszym postawieniu diagnozy.

Wiedząc, że w pośmiertnych badaniach osób z parkinsonem wykazano, że nieprawidłowe białka, które widuje się w mózgach chorych, występują też w skórze, Rodriguez-Leyva i inni postanowili sprawdzić, czy podobnie jest u ludzi żywych. W ramach studium Meksykanie pobierali próbki skóry zza ucha 20 osób z alzheimerem, 16 z parkinsonem i 17 z demencją wywołaną inną chorobą. Biopsje zestawiano z wycinkami pobranymi od 12 zdrowych ludzi z tej samej grupy wiekowej.

Okazało się, że w porównaniu do osób zdrowych i z demencjami innego pochodzenia, u parkinsoników i pacjentów z chorobą Alzheimera stwierdzano 7-krotnie wyższy poziom białka tau. U parkinsoników występowało też 8 razy wyższe stężenie alfa-synukleiny niż w zdrowej grupie kontrolnej.

Potrzeba więcej badań, by potwierdzić te wyniki, ale odkrycia są naprawdę ekscytujące, bo potencjalnie możemy zacząć wykorzystywać biopsje skóry od żywych pacjentów [...]. Naukowcy podkreślają, że procedurę można by wykorzystać do badania nie tylko alzheimera i parkinsona, ale i innych chorób neurodegeneracyjnych.

choroba Alzheimera choroba Parkinsona białko tau alfa-synukleina skóra biopsja dr Ildefonso Rodriguez-Leyva