Jednych powstrzymuje, innych prowokuje

| Psychologia
Bridget Ames, CC

Choć wcześniejsze badania sugerowały, że czerwień prowadzi do bardziej podporządkowanego i związanego z unikaniem ryzyka zachowania (co uzasadniałoby np. wygląd znaków stopu), okazuje się, że na pewne typy osobowości kolor ten działa jak przysłowiowa płachta na byka.

Zespół prof. Raviego Mehty z Uniwersytetu Illinois przeprowadził badania na prośbę holenderskiej linii zaufania dla dzieci w wieku od 8 do 18 lat, która zmagała się z plagą dowcipów.

Mając na uwadze wyniki poprzednich badań nad wpływem czerwieni, autorzy publikacji z Journal of Consumer Psychology zaplanowali eksperyment, podczas którego oczekującym na połączenie z konsultantem wyświetlano ekran w jednym z trzech kolorów: czerwonym, białym lub niebieskim. Psycholodzy spodziewali się, że czerwień w tle zmniejszy liczbę fałszywych rozmów. Ku naszemu zaskoczeniu z czerwienią w tle liczba takich przypadków była [jednak] wyższa niż po zastosowaniu bieli lub błękitu; częstość ich występowania wynosiła, odpowiednio, 22 i 15%.

Naukowcy zaczęli sobie zdawać sprawę, że czerwień może nasilać niezgodne z normami zachowania u osobowości nastawionych na poszukiwanie doznań. By sprawdzić, czy typ osobowości rzeczywiście wpływa na reakcję na czerwień, przeprowadzili kolejne badanie, podczas którego studenci college'u wypełniali online'owy test mierzący ich tendencję do poszukiwania doznań. Później odpowiadali oni na pytania dot. stosunku do podporządkowania. Pytania wyświetlano albo na białym, albo na czerwonym ekranie. Okazało się, że kiedy osoby z wysoką punktacją w zakresie poszukiwania doznań widziały pytania na czerwonym tle, wolały twierdzenia świadczące o oporze w stosunku do zachowań podporządkowujących. Zjawisko to nie występowało przy pytaniach na białym tle.

Odkrycia Amerykanów sugerują, że założenia dotyczące czerwieni mogą się nie odnosić do wszystkich i że należy to uwzględnić np. w kampaniach przeciwko paleniu czy promujących bezpieczny seks.

Potrzeba dalszych badań, by ustalić, czy odnosi się to także do zdrowego odżywiania. Jeśli tak, pewnych ludzi czerwień może zachęcać do stosowania zasad zdrowej diety, ale w przypadku osób poszukujących doznań nie będzie to dobry wybór kolorystyczny.

czerwień typ osobowości poszukiwanie doznań Ravi Mehta