Szympansy i orangutany przechodzą kryzys wieku średniego

| Psychologia
AZAdam, CC

Szympansy i orangutany doświadczają kryzysu wieku średniego. Międzynarodowy zespół naukowców doszedł do tego wniosku, testując hipotezę, że wzorce ludzkiego dobrostanu w ciągu życia wyewoluowały u wspólnych przodków człowiekowatych.

Okazało się, że podobnie jak u Homo sapiens, u orangutanów i szympansów krzywa szczęścia przybiera kształt litery "U": osiąga wysokie wartości w młodości, a potem opada, by ponownie wzrosnąć na starość.

Naukowcy badali 508 człowiekowatych z ogrodów zoologicznych i rezerwatów w USA, Japonii, Kanadzie, Australii oraz Singapurze. Dobrostan małp był oceniany przez opiekunów, wolontariuszy i badaczy, którzy dobrze je znali. Wykorzystywano przystosowane do tego celu kwestionariusze samoopisu dla ludzi.

Mieliśmy nadzieję znaleźć odpowiedź na słynne naukowe pytanie: dlaczego krzywa naszego zadowolenia z życia przypomina literę U? Skończyliśmy z wynikami, które pokazują, że nie dzieje się tak z powodu hipoteki, rozpadu małżeństwa, telefonów komórkowych czy innych akcesoriów współczesnego świata. U małp także występuje zaznaczony kryzys wieku średniego, a nie korzystają przecież z tych gadżetów - podkreśla prof. Andrew Oswald z Uniwersytetu w Warwick.

Badacze, których raport ukazał się w piśmie PNAS, podkreślają, że ich wyniki nie wykluczają, że w przypadku ludzi kształt krzywej może być po części wynikiem działania czynników ekonomicznych i/lub kulturowych czy społecznych. Brytyjsko-japońsko-amerykański zespół proponuje jednak, by zwrócić szczególną uwagę na biologiczne wyjaśnienia tego zjawiska. Jednostki bardziej usatysfakcjonowane na etapach życia, kiedy trudno byłoby zdobyć więcej, z mniejszym prawdopodobieństwem angażują się bowiem w sytuacje, które mogłyby zaszkodzić im czy rodzinom.

człowiekowate szympans orangutan kryzys wieku średniego Andrew Oswald