Związki z czosnku z fluorowym "dopalaczem"

| Medycyna
lowjumpingfrog, CC

Podstawienie atomów wodoru fluorem w organicznych związkach siarki z czosnku zwiększa ich skuteczność.

Zespół prof. Erica Blocka i Shakera A. Mousy z Uniwersytetu Stanowego Nowego Jorku w Albany zastanawiał się, czy dodatek fluoru do pozyskanych z czosnku naturalnych związków może zwiększyć ich korzystną aktywność biologiczną.

Autorzy publikacji z pisma Molecules przypominają, że fluor jest jednym z najbardziej reaktywnych pierwiastków i że zawiera go kilka z 10 najlepiej sprzedających się leków, np. Lipitor (atorwastatyna) Pfizera. Pamiętając o tym, naukowcy wymyślili, że połączenie czosnku z fluorem również może być dobrym pomysłem.

Od momentu odkrycia antybiotyczne właściwości związków z czosnku były intensywnie badane. Biorąc pod uwagę istotność fluoru dla chemii i biologii medycznej, chcieliśmy sprawdzić, jak podstawienie fluorem może wpłynąć na reaktywność chemiczną i aktywność biologiczną substancji z czosnku. Takie fluorowane analogi są [dziś] czymś kompletnie nieznanym - podkreśla Block.

By przetestować swoją hipotezę, akademicy zmodyfikowali kilka związków z czosnku, zastępując atomy wodoru atomami fluoru. Podczas eksperymentów na 10-dniowych embrionach kur porównywano wpływ związków zmodyfikowanych i naturalnych. Miały one działać jako czynniki antyangiogenne i antytrombotyczne. Leki antyangiogenne znajdują zastosowanie w terapii onkologicznej, bo hamują wzrost naczyń, a więc i samego guza, natomiast leki antytrombotyczne ograniczają tworzenie agregatów płytek krwi (skrzepów).

Wyniki pokazały, że zmodyfikowane związki były skuteczniejsze. Amerykanie podkreślają jednak, że ich badania miały pilotażowy charakter i że w ramach przyszłych studiów trzeba będzie zmienić procedury laboratoryjne, tak by móc szybciej i taniej uzyskiwać nowe substancje. Wtedy będzie je można dokładniej przebadać.

czosnek antybiotyki substytucja podstawienie wodór fluor Eric Block