Czosnkowi pasażerowie na gapę

Paul Stein, CC

Importowany czosnek stanowi dla egzotycznych wirusów roślinnych idealne medium do podróży na gapę. Co więcej, sadząc ząbki, które nam wykiełkowały, przyczyniamy się do ich rozprzestrzenienia.

Czosnek jest szczególnie podatny na wirusy roślinne, bo rozmnaża się wegetatywnie i nie przechodzi przez etap nasienia. Nasienie dysponuje licznymi mechanizmami odfiltrowywania wirusów. To sposób roślin na samooczyszczanie się [...] - wyjaśnia dr Steve Wylie z Uniwersytetu Murdocha.

Rok po roku czosnek akumuluje wirusy, dlatego autorzy raportu z pisma PLoS ONE zastanawiali się, jakie wirusy mogą dotrzeć z importem na antypody, zwłaszcza że Australia sprowadza aż 85% swojego czosnku. Sprowadzamy 3500 t czosnku rocznie, głównie z Chin.

Naukowcy udali się do supermarketów i kupili 11 główek czosnku. Pochodziły one z różnych krajów: Australii, USA, Meksyku, Argentyny, Hiszpanii czy Chin. Zastosowawszy sekwencjonowanie, akademicy wykryli 11 wirusów RNA, w tym gatunki z Meksyku i Argentyny, które "znacznie różniły się od wszystkiego, co dotąd widziano.

Wylie przypomina, że o ile czosnki sprowadzane dla rolników do celów hodowlanych są poddawane kwarantannie, o tyle czosnki importowane do celów spożywczych już nie. Uznaje się je za niezdolne do życia, lecz zapobiegające kiełkowaniu napromienianie gamma nie zawsze się sprawdza. Gdy zakażony egzotycznym wirusem ząbek zostaje zasadzony w przydomowym ogródku, do rozprzestrzenienia patogenu wystarczy, by później na roślinie żerował jakiś owad, np. mszyca. Choć wirus nie szkodzi ludziom, może uderzyć w miejscowy przemysł czosnkowy. Zakażone główki rosną o wiele wolniej. Są mniejsze, a jakość gorsza, przez co hodowca mniej zarabia.

Poza tym niektóre z czosnkowych wirusów mogą infekować rodzime storczyki. Wylie podkreśla, że studium zarysowało szerszy problem: możliwość importowania egzotycznych wirusów z innymi rozmnażającymi się wegetatywnie roślinami, np. ziemniakami lub batatami. Wirusy akumulują się także w cebulkach kwiatów, dlatego niebezpieczne bywają sprowadzane bez kontroli celnej żonkile czy tulipany.

czosnek wirusy roślinne sekwencjonowanie wirus RNA akumulacja ząbek główka Steve Wylie