Marihuana zwiększa szum neuronalny

| Zdrowie/uroda
van_mij (Martijn), CC

Liczne badania wykazały, że podstawowy składnik aktywny konopi indyjskich, delta-9-tetrahydrokannabinol (delta 9-THC) powoduje pojawienie się u zdrowych osób tymczasowych objawów psychotycznych podobnych do występujących u schizofreników. Dotychczas jednak nie był znany mechanizm występowania tego zjawiska. W Biological Psychiatry omówiono właśnie wyniki badań, których autorzy stwierdzają, że delta 9-THC intensyfikuje przypadkowe wyładowania neuronów zwane szumem neuronalnym. Niewykluczone zatem, że to zwiększony szum neuronalny odpowiada u zdrowych osób za wystąpienie efektów psychotycznych po użyciu konopi.

Dawka równa połowie typowego skręta zwiększa szum neuronalny i prowadzi do wystąpienia efektów podobnych do psychozy - wyjaśnia profesor psychiatrii Deepak Cyril D'Souza z Yale University. Zarówno zależność od dawki jak i silna pozytywna korelacja każą nam się domyślać, że podobne do psychozy objawy po użyciu cannabis mogą być związane z szumem neuronalnym, który zaburza normalne przetwarzanie informacji w mózgu - dodaje doktor Jose Cortes-Briones z Yale.

Naukowcy badali wpływ delta 9-THC na czynność elektryczną mózgu u 24 osób. Badani otrzymali dożylnie albo dwie dawki delta 9-THC albo placebo. Była to randomizowana podwójnie ślepa próba.

Jeśli spostrzeżenia naukowców z Yale się potwierdzą, to mogą one pomóc w wyjaśnieniu niektórych objawów występujących u osób cierpiących na schizofrenię. To niezwykle interesujące badania, które sugerują związek pomiędzy wpływem na mózg aktywnego składnika konopi indyjskich a objawami schizofrenii. Upośledzenie funkcji korowych przez delta 9-THC może wyjaśniać część wpływu marihuany na funkcje poznawcze. To nie tylko pomoże nam zrozumieć niektóre procesy leżące u podstaw psychozy, ale będzie też ważnym argumentem w dyskusji o medycznych i prawnych aspektach dostępu do marihuany, mówi doktor John Krystal, wydawca Biological Psychiatry.

delta-9-tetrahydrokannabinol mózg szum neuronalny psychoza marihuana