Depresja ciężarnej wpływa na rozwój mózgu dziecka

| Psychologia
jnyemb, CC

Depresja matek zmienia wzorce rozwoju mózgu płodu.

Dzieci rodziców z depresją same znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka depresji (działają tu zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe). Występują u nich także zmiany w ciele migdałowatym, strukturze odpowiedzialnej za regulację emocji. Ponieważ w ramach wcześniejszych badań zajmowano się starszymi dziećmi, nie dało się stwierdzić, kiedy do nich doszło.

Zespół dr Anqi Qiu z Narodowego Uniwersytetu Singapurskiego postanowił uzupełnić tę lukę w wiedzy. Naukowcy zebrali grupę 157 ciężarnych, które w 26. tygodniu ciąży wypełniły kwestionariusz dot. depresji. W ciągu 2 tygodni po porodzie noworodki poddano zaś badaniu rezonansem magnetycznym oraz obrazowaniu tensora dyfuzji.

Okazało się, że amygdala wyglądało podobnie, bez względu na status depresyjny matki. W przypadku dzieci kobiet z dużym natężeniem symptomów depresyjnych w prawym ciele migdałowatym stwierdzono jednak obniżoną łączność strukturalną, np. anizotropię frakcjonowaną (przypomnijmy, że FA może osiągać wartości od 0 do 1, gdzie 0 oznacza strukturę izotropową, czyli wykazującą we wszystkich kierunkach te same właściwości fizyczne, a 1 strukturę anizotropową - z różnymi właściwościami fizycznymi - gdzie dyfuzja cząsteczek wody może zachodzić tylko w jednym kierunku). Jednym słowem - mikrostruktura amygdala potomstwa kobiet chorych na depresję była nieprawidłowa.

Singapurczycy ustalili, że tendencja do nieprawidłowego działania ciała migdałowatego może być przekazywana z matki na dziecko w czasie życia płodowego. Autorzy artykułu z pisma Biological Psychiatry podkreślają, że wg nich, interwencje wymierzone w matczyną depresję powinny się rozpoczynać na wczesnych etapach ciąży.

depresja ciąża ciało migdałowate amygdala wzorzec rozwój życie płodowe depresja Anqi Qiu