Sfosylizowany tropikalny las z Arktyki

Dr Chris Berry - Cardiff University

W archipelagu Svalbard w Arktyce odkryto pozostałości skamieniałych tropikalnych lasów. Prof. John Marshall z Uniwersytetu w Southampton określił ich wiek na 380 mln lat. Wg brytyjskich naukowców, znalezisko wyjaśnia 15-krotny spadek zawartości CO2 w dewońskiej atmosferze.

Obecne teorie sugerują, że w dewonie nastąpił duży spadek zawartości dwutlenku węgla w atmosferze. Miało się tak stać głównie za sprawą zmian w wegetacji: pojawienia się roślin drzewiastych, które pobierały CO2 do fotosyntezy i napędzały proces powstawania gleby.

Z powodu wysokich temperatur i dużych opadów lasy równikowe w największym stopniu przyczyniały się do spadku stężenia CO2 w atmosferze (nim płyta tektoniczna przesunęła się o ok. 80° do swej dzisiejszej lokalizacji na Oceanie Arktycznym, Svalbard znajdowało się na równiku).

Skamieniałości lasu pokazują nam, jak wyglądał [...] krajobraz równikowy 380 mln lat temu, gdy na Ziemi zaczęły się pojawiać pierwsze rośliny drzewiaste - podkreśla dr Chris Berry z Uniwersytetu w Cardiff.

Autorzy raportu z pisma Geology opowiadają, że lasy ze Svalbardu tworzyły głównie widłaki. Były one bardzo gęste - rośliny o wysokości ok. 4 m dzieliło zaledwie circa 20 cm.

dewon równik rośliny drzewiaste dwutlenek węgla Svalbard Arktyka Chris Berry John Marshall