Dieta wysokobłonnikowa pomaga zwalczać negatywne skutki palenia

| Zdrowie/uroda
Kirti Poddar, CC

Dieta obfitująca w błonnik zmniejsza stan zapalny w płucach palaczy.

Choć najlepszym sposobem eliminowania zagrożeń wynikających z palenia - nowotworów czy przewlekłej choroby obturacyjnej płuc - jest, oczywiście, zerwanie z nałogiem, okazuje się, że pomóc może także dieta bogata we włókna.

W przeszłości wykazano, że stan zapalny płuc odgrywa kluczową rolę w postępującym ich uszkadzaniu, prowadząc ostatecznie do różnych chorób.

Artykuł zespołu prof. Roberta Younga z University of Auckland ukazał się w piśmie European Respiratory Review. Wcześniej w tym roku w raporcie z Nature Medicine opisywano studium, które wykazało, że w płucach myszy na diecie wysokobłonnikowej proces zapalny był mniej nasilony.

To pomaga potwierdzić nasze wnioski z wcześniejszych obserwacji, które wskazywały, że dieta ma duży wpływ na stan płuc. Studium stanowi poparcie dla kluczowej hipotezy, że korzystny wpływ diety wysokobłonnikowej jest w dużej mierze skutkiem zwiększonego wchłaniania naturalnych związków przeciwzapalnych - wytwarzanych przez "ochronne" bakterie jelitowe krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych.

Dobroczynne bakterie mają się świetnie w przewodzie pokarmowym ludzi spożywających dużo włókien. Ich liczebność spada jednak u osób, w których diecie jest mało błonnika, a dużo pokarmów przetworzonych. Tam przeważają bakterie szkodliwe.

Young współpracuje z naukowcami z całego świata, by ustalić, w jaki dokładnie sposób dieta obfitująca w błonnik może ograniczać uszkadzający wpływ palenia na płuca.

dieta wysokobłonnikowa palenie stan zapalny płuca nowotwór przewlekła obturacyjna choroba płuc krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe bakterie przewód pokarmowy Robert Young